fredag 29 juli, 2016

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Foto: Ojan/Wikimedia Commons (public domain)
Foto: Ojan/Wikimedia Commons (public domain)

GP gör om – följer flera trender

När man i dag surfar in på gp.se slussas en del av besökarna över till den nya sajten.

Här är några av mina reflektioner, efter att ha tjuvkikat på betaversionen av den nya sajten, som väldigt tydligt inriktar sig på mobilen:

1. Artikelvyn är utgångspunkt

Eller åtminstone väldigt viktig. Artikelsidan har i dag blivit en viktig startsida för nyhetssajterna, eftersom mycket trafik kommer från sociala medier och sökmotorer. Nya GP följer trenden med en avskalad artikel, där innehållet hamnar i fokus. Texten ligger i en centrerad spalt på desktop, men fyller förstås ut hela bredden i mobil.

2. Bilden tar plats

När följsam design slog igenom, fick det en sidoeffekt: bilderna bredde ut sig ordentligt även på desktop. I GP:s nya artikelvy tar bilden upp hela spaltbredden, oavsett om du sitter med mobilen eller en hyfsat stor desktop-skärm.

Man får se upp med bildkvaliteten – nu gäller det att bilderna är både riktigt högupplösta och samtidigt snabbladdade i mobilen, en inte helt enkel balansgång.

3. Rutnät för puffar

GP väljer ett grid med en stor puff i topp och tre små i nästa nivå. I mobilen tar den första av de tre små puffarna plats som stor – men de övriga två ligger kvar sida vid sida även i mobilläget.

Även detta är en trend på moderna nyhetssajter. Ett klassiskt kronologiskt eller hierarkiskt pufflöde är mer sällsynt. Kanske har det att göra med att bilderna nu tar större plats, samtidigt som man vill få in fler puffar högt upp på sidan.

4. Luftigt

Aftonbladet TV, som skiljer sig dramatiskt från modersajten, såväl som Kit eller SVT Nyheter – samtliga präglas av luftiga marginaler. Det är mobile first som gäller – och kanske är inte desktoplägets höger- och vänsterytor lika intressanta längre, varken för annonser eller som puffutrymme?

Kommentarer:

  1. Kul läsning! Jag tycker det är jätteviktigt att innehållet tar plats och mobile first borde absolut vara självklart i dessa dagar. Här i Örebro är det bedrövligt att försöka läsa NA på nätet pga deras desktop-sida är en total mess där det är väldigt svårt att hitta bra innehåll överhuvudtaget (lite bättre i mobilen). Hoppas fler följer GP-s exempel.

      • Ja det håller jag med om. Det är nån sorts vilja att få med allt allt allt. Prioriteringar har aldrig varit viktigare! Undrar hur många som faktiskt klickar vidare till en artikel på sidorna och hur många som vänder i dörren..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *