lördag 25 maj, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Facebook gör sin gilla-knapp mer mediavänlig


Just nu spekuleras det i vad Facebook kommer att avslöja på veckans konferens för utvecklare, kallad F8. Den sociala sajten har tagit intryck av Google Plus och redan infört flera förändringar. Nu talar källor till sajten Techcrunch om att Facebook tänker ge sig på en av pelarna som sajtens framgång vilar på: Gilla-knappen. Nya alternativ ska enligt dessa rykten vara ”Läst”, ”Sett”, ”Lyssnat” och ”Vill ha” vilket skulle passa nyhets- och mediasajter som handen i handsken.

Hur skulle din mediasajt påverkas om Gilla-knappen plötsligt hade alternativen ”Läst”, ”Sett” eller ”Lyssnat”? I den här artikeln skriver den stora tekniksajten Techcrunch om ryktet.

I förra veckan kom nyheten att Facebook tänker göra om sin sajt ordentligt och att nyheterna kommer att släppas på konferensen F8. De redan kända förändringarna talar för att Facebook vill bli mer mediainriktat, din profil blir en ”entertainment hub” där video, musik och film lättare kan delas.

Wall Street Journals sajt All things D rapporterar att mottot för konferensen mycket riktigt blir ”Read Watch Litsen”. Det återstår att se vad det innebär för journalister och mediafolk som vill sprida sitt material via sociala medier och drömmer om att få sina artiklar och klipp delade av Facebooks folkmassor.

Det kan alltså vara värt att hålla ett öga på F8 i år, som förstås rapporterar det senaste på sin Facebook-sida.

Uppdatering: Sociala medier-bloggen Mashable bekräftar uppgifterna från Techcrunch.

 

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *