torsdag 21 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Google släpper scoop-taggen ”standout” för journalister


Det var på Online News Associations konferens i Boston i veckan som Google presenterade den nya HTML-taggen standout som kan användas i koden som bygger upp en nyhetssajt. Tanken med standout är att journalisterna själva ska markera sitt bästa material, som scoop, grävande journalistik och exklusivt material. Mediemänniskan.se förklarar hur den fungerar.

Om HTML-taggen standout placeras i topp i koden som bygger upp en nyhetssida så markerar detta att journalistiken är något alldeles extra. Det är ett sätt att berätta för Googles automatiska robot-spindlar hur informationen på sidan, exempelvis en nyhetsartikel, ska sorteras. Robot-spindlarna skannar frekvent av webben i jakt på nytt material att länka till.

Vad vinner då nyhetssajter på att använda standout-taggen? Om taggen används kan Google News komma att länka till din sida rubricerad som ”featured”, det vill säga något som är extra bra vilket kan ge fler läsare.

Hur ska det fungera i praktiken?

I praktiken ser standout-taggen ut såhär:

<link rel=”standout” href=“http://www.example.com/scoop_article_2.html” />

För dig som kan HTML läggs taggen mellan <head> och </head>.

Google vill att nyhetsorganisationer bara använder det här sättet att puffa för sitt eget material maximalt sju gånger varje vecka. Annars kan Google börja att ignorera taggen på din sajt. Det är alltså ett sätt att skydda sig från att sajter ”spammar” Google och markerar alla sina artiklar med standout.

Taggen med det goda syftet

Google News skriver på sin blogg att HTML-taggen också är tänkt att användas för att uppmärksamma andra källor än din egen nyhetssajt.

”Standout-taggar fungerar bäst när publicister inte bara ger ett erkännande till sitt eget kvalitetsmaterial, men också till andras originaljournalistik när dina egna storys drar nytta av andra publikationers anmärkningsvärda insatser” skriver Google. Företaget är känt för sin slogan ”don’t be evil”, men vissa kanske skulle kalla det naivt att på allvar tro att Expressen skulle ge Aftonbladet en guldstjärna för bra journalistik i sin HTML-kod.Google

Googles regel för att använda taggen max sju gånger i veckan omfattar inte länkar till andra sidor. Du får alltså vara hur snäll som helst.

Google står på sig och skriver ”Att länka till andra sajter är både en väl erkänd och den bästa metoden att använda på nätet, och vi tror att det är viktigt att citera andras extraordinära material för att förtjäna trovärdighet eftersom du samtidigt puffar för ditt eget kvalitetsmaterial.”

Och de har rätt. Länkar är det som skapar webben och jag tror att en nyhetssajt som länkar till andra webbsidor tenderar att få status som en mittpunkt, en spindel i nätet, en central källa.

Standout inte den första taggen för journalister

Det är inte första gången som Google experimenterar med sätt att sortera nyheter. Metataggen syndication-source berättar för sökmotorn vilken av två nästan identiska artiklar som nyhetssajten föredrar att man länkar till i första hand. Systertaggen original-source används för att berätta vilken som var den första i en serie artiklar om samma ämne eller händelseförlopp.

Vad händer nu?

Nu ska företaget övervaka hur standout-taggen används. Taggen är än så länge bara tillgänglig för den amerikanska versionen av Google, vilket förstås är företagets hemmaplan. Men pass på, det är inte alls omöjligt att konceptet sprider sig till europeiska Google.

Läs inlägget på Google News blogg

Flipp eller flopp? Skriv en kommentar!

 

Kommentarer:

  1. Ja man kan ju verligen undra om medieföretagen vill länka till varandra sådär. Det är ju inte direkt en kompisaktig stämning som råder. Det borde du skriva om. Ska bli intressant att se hur taggen utvecklas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *