Facebooks tips till journalisterna

Kanske har Facebook sett hur journalister kämpar med att uppfinna hjulet i sociala medier för att nå ut med sina berättelser till så många som möjligt – och dessutom få feedback från sin publik. Kanske är det därför företaget nu har publicerat en guide som steg för steg ska få journalisterna att bli bättre på Facebook.

Facebook undersökte vad som funkade när journalister ville nå ut på nätet. De upptäckte det här:

  • Inled konversationen: Inlägg som innehåller en fråga eller en uppmaning får mest feedback från följarna.
  • Inlägg med journalistens personliga reflektioner fick 20 procent fler klick, när Facebook undersökte saken.
  • Fotografier fungerar: Ett inlägg med foton fick 50 procent fler gilla-markeringar än inlägg utan foton. Om journalisterna delade ut en länk, fick länkar med en tumnagel-bild 65 procent fler gilla-markeringar och 50 procent fler kommentarer än länkar utan bilder.

Undersökningen visade också hur journalisterna kan formulera sig för att öka mängden feedback från publiken:

  • Inlägg som ställde frågor eller uppmanade läsarna att komma med input ökade mängden feedback med 64 procent.
  • Om journalisterna uppmanade till läsning ökade engagemanget med 37 procent.
  • Om inläggen innehöll personliga reflektioner eller tog med publiken bakom kulisserna ökade mängden feedback med 25 procent.
  • Inlägg som var formulerade finurligt eller smart ökade siffran med 18 procent.

Läs om Facebooks undersökning

Läs Facebooks tips om hur journalister kan använda FB-sidor för att nå ut

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>