måndag 28 september, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Ett första möte med Ello.co

Ello.co är en social medieplattform som vill utmana Facebook genom att inte ha reklam och inte sälja data om användarna.

Ello är bara i betaversion och det märks på tekniken, som inte riktigt fungerar som den ska alla gånger. Samtidigt är sajten redan nu fullt funktionsduglig.

Sidorna är färglösa, stilrena och avskalade — Ello erbjuder just det lugn som frihet från reklam kan ge. Samtidigt får den kreativt sinnade en lust att fylla tomrummet med färg och form, vilket också görs kors och tvärs över Ello. Sajten verkar nämligen attrahera just kreatörer, designers av olika slag.

Det är också engelska som gäller, känns det som. Även svenskarna (många it-killar) writes the beskrivningstexter in English.

Avskalat — inte nödvändigtvis intuitivt

Att sajten är avskalad innebär också att gränssnittet, knapparna, inte är helt självklara. Jag känner inte igen menyvalen på ikonerna i början och får gissa mig fram, men när man väl har lärt sig funktionerna är det skönt att slippa tjatiga förklaringstexter som ”Kommentera” under varje inlägg.

Men, Ello är väl inget nytt Facebook?

Det finns ju otaliga skäl för mänskligheten att fundera över om Facebook är den bästa sociala mediesajten. Dagligen hör jag också någon klaga på sajten: det är för mycket reklam, den är seg, för svårnavigerad eller sorterar inläggen fel.

Ännu är inte Ello lika avancerat som Facebook faktiskt är. Trots sitt på ytan enkla upplägg (posta, gilla, bli vän) har Facebook en hel mängd funktioner som har finslipats under årens lopp.

Vill de fly pressen, inte Facebook?

Michael Morgenstern bjuder på några intressanta tankeställare i ett inlägg på Huffington Post. Även om många är missnöjda med Facebook, är det kanske inte just Facebook de är missnöjda med, menar han. Det kan snarare vara digital stress, jakten på likes, vänner eller tillräckligt intressanta statusuppdateringar. Hur ska en ny, liknande sajt råda bot på det?

Facebook har användarna, och utan människor blir det tråkigt att vara social.

Därför hörs det nästan hur ens inlägg på Ello ekar mot väggarna. Jag hoppas de når fram till mina sju följare.

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *