lördag 25 november, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Bloggbrevet från en reklamtrålare

Ettriga erbjudanden. Vid jämna mellanrum får jag mejl från mer eller mindre välformulerade pr-byråer som vill använda bloggen som reklampelare. Av flera skäl vore det direkt olämpligt för mig att nappa på erbjudandena, men bloggosfären är stor – och jag kan tänka mig att de får napp någonstans.

Jag jobbar som nyhetsjournalist och vill därför inte tjäna pengar på textreklam. Det skulle skada min trovärdighet.

Utöver mitt yrke finns också andra skäl att låta bli att publicera reklamtexter på bloggen: det skulle skada sajtens rykte och texterna kan lätt hamna i olagliga gråzoner.

Mejlen som jag får är dels automatutskickade (som det nedan) men dels välformulerade och specifikt riktade till just mig och Mediemänniskan.

I båda fallen trålas nätet efter bloggare som kanske inte har så stor koll på regler och riktlinjer.

Här är ett av de senaste mejlen:

”Hej, Nick.”

Hej hej.

”I bloggen Mediamänniskan berör Du frågor angående journalist yrket och dess problem på ett välformulerat och gripande sätt.  Därför valde jag att kontakta Dig!”

Wow, jag känner mig så utvald, även om bloggen sedan länge heter Mediemänniskan med E.

Vem är du förresten?

”Mitt namn  är (X). Jag arbetar med en brittisk organisation (…) som erbjuder skyddsutrustning i form av skottsäkra västar  till journalister runt om i världen.”

Jahopp.

”Vi tror att journalister sätter en solid grund i vårt samhälle med sitt arbete att samla och bearbeta nyheter. Vi brinner för ämnet säkerhet och därför delar vi gärna med oss kunskap i det området.”

Ja, nu när du säger det! Jag försöker ”sätta en solid grund” på jobbet varje dag.

”Vi söker partnerskap som innefattar en chans att presentera fri information om säkerhet på din blogg.”

Det låter ju lite som reklam?

”Jag vill betona att organisationen inte är ute efter försäljning utan strävar efter en chans att dela med sig väsentlig och användbar information för dina läsare.”

Fast jag tror nog att det är försäljning som ni är ute efter trots den fina och mycket väsentliga informationen.

Jag tackar vänligt men bestämt nej.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *