måndag 24 juni, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

5 bevis för att det våras för radiomediet

Ljudet har fått en ökad status. Nu satsar fler på ljud och poddradio.

Den senaste tiden har radion brutit ny mark. Här är några exempel på satsningar:

  1. Krimpoddar dyker upp i alla möjliga sammanhang. En kioskkedja sponsrade kvalitetspodden Spår. Aftonbladets Fallet och Mittmedias I Brottets Spår är ytterligare två exempel.
  2. Tidningar gör podd. Det är inte bara video som flyttar in på tidningssajterna. Även ljudet får vara med. I skuggan av Alex och Sigges podcast eller Värvet har mediehusen upptäckt att det poddradio faktiskt kan bli stort.
  3. Sveriges Radio satsar på extrasändningar på webben. Appen SR Play skickar ut push-notiser när Ekot sänder extra, vilket sker vid fler tillfällen än någonsin. Direktsänd radio har alltid haft stora fördelar vid skarpa nyhetslägen. Nu tar det en ny, modernare form – och visar att live-ljud mycket väl kan konkurrera med live-tv.
  4. Den nu ett år gamla nyhetssajten 24 Kalmar drog igång radionyheter varje heltimme – en inte helt självklar prioritering av en liten aktör. Och en innebandy-podd.
  5. Ljud presenteras på nya sätt, i kombination med stillbilder eller grafik. Ett exempel är Sveriges Radios klipp i sociala medier, där radio kombineras med bild. Ett annat är Acasts app som presenterar bilder som kompletterar delar av ljudberättelsen.

Har du fler exempel på hur radio används på nya sätt av medier? Hör av dig!

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *