onsdag 12 augusti, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Är bloggen död?

En amerikansk politikbloggare lägger ner sin blogg. Då börjar nätet diskutera om bloggen är död.

Att bloggen skulle vara död hörs då och då i olika sammanhang, men stämmer aldrig. Det finns flera miljoner aktiva bloggar på nätet. Senast är det politikbloggaren Andrew Sullivans besked att han slutar blogga som skapat en storm av reaktioner.

För debatten är det förstås viktigt att definiera vad en blogg är. De som dödförklarar bloggandet har ofta en väldigt snäv definition.

Det är då värt att påminna sig om att det startas nya bloggar varje dag. Att mode- och livsstilsbloggar är dunderpoppis och att de flesta sociala medier faktiskt kan ses som en typ av blogg. Det är inte svårt att se likheten mellan en blogg och en Tumblr, eller hur många skriver betraktelser i Facebookinlägg. I det Facebookflöde som möter mig när jag loggar in har det den senaste veckan dykt upp en rad längre, välformulerade textinlägg om allt möjligt – politik, barnuppfostran, miljökonsekvenser, vittnesmål från förintelsen.

Bloggen lever.

I en mängd olika former.

Läsvärt om bloggens hälsostatus:

”Bloggen lever – vi kallar det bara något annat nu” (Gigaom)

”Enmansbloggen är inte död – den är bättre än någonsin” (Gigaom)

Blogga själv?

 

Kommentarer:

  1. Jag undrar om det finns en avsikt bakom detta med att oegentligt hävda att bloggen är död. Kan det vara så att det är en kampanj för att nedvärdera bloggarnas betydelse och att försöka vända allmänhetens intresse bort från bloggarna? Är det i så fall dyngskallemedia som ligger bakom detta eftersom den i många stycken ser bloggarna som sina värsta konkurrenter?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *