fredag 22 november, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Hallå där, Anette Novak, Norrans chefredaktör som talade på World Editors Forum i Wien


Mediemänniskan.se ställde fyra frågor till Norrans Anette Novak som härom veckan valdes in i styrelsen för World Editors Forum. Som jag tidigare skrivit om sneglar The Guardian på Norran i Skellefteå när den brittiska jätten nu öppnar sin redaktion och gör det redaktionella arbetet mer transparent när de publicerar dagslistorna på nätet.

Varför är det viktigt för er som lokaltidning att till exempel satsa på live-chatt och sociala medier?

– Vi vet att vi inte längre har informationsmonopol – så vi vill släppa in den kunskap och de erfarenheter som finns bland våra läsare och våra kunder. Genom att ha en öppen nyhetsdesk förbättrar vi vår journalistik – såväl på djupet som på bredden. När 60 procent av tiden som människor spenderar online läggs på de sociala medierna är det en miss att inte vara där. Det är en del av kundrelationen – och Norran vill ha en så nära relation som möjligt med alla som vill följa oss.

Många redaktioner är oroliga för att en närvaro på webben och i sociala medier ska ta för mycket tid från det övriga arbetet. Vilka är dina erfarenheter? Har ni behövt öka era resurser sedan ni började arbeta på det nya sättet?

– Mitt råd är i så fall: Släpp den känslan. Du får mer än du ger! Genom de sociala medierna får du bättre intake (folk hjälper oss att rapportera in nyheter) men också ett brett kontaktnät som guidar till ”case” mycket snabbare än vi hade hittat dem annars. Sociala medier är ett ytterst kraftfullt arbetsverktyg. Visst kräver det en del resurser. Men med tanke på vad det ger är det en ren vinst att omprioritera för att skapa utrymme för den närvaron.

Det varierar ganska kraftigt hur andra tidningar i Norrans storlek etablerar sig på nätet. Hur kommer det sig att inte fler följer er modell, om du gissar?

– Jag tror det handlar om en blandning av oförståelse för vad som håller på att hända – att vi håller på att förlora informationsmonopolet, att den digitala revolutionen förändrar människors beteenden på djupet mer än vi tror – men också en rädsla för det man inte känner till. Själv älskar jag utmaningar. Och ser främst positivt på alla nya digitala möjligheter.

Du talade nyligen på World Editors Forum i Wien. Vilka var de två viktigaste sakerna som du delade med dig av till dina internationella kollegor?

– Mitt första budskap till de lokala och regionala mediehusen var att vi måste förändra hur vi ser på vår roll i lokalsamhället. När de stora mediejättarna som Facebook och Google redan besitter mer information om våra kunder än vi – då kan vi inte fortsätta definiera oss som ”främsta nyhets- och annonsförmedlare”. Norran är sedan 2009 något av motorn i samhällsutvecklingen. Vi brinner för att skapa en framgångsrik region. Mitt andra: att vi måste öppna och släppa in läsarna/användarna i våra processer. Förr satt vi på redaktionerna och gissade vad läsarna ville ha. I dag kan vi fråga dem direkt. En öppen nyhetsdesk – transparens i alla nivåer – är framtiden för alla mediehus som på allvar vill ta klivet in i framtiden.

Se hur Norran arbetar med live-chatt

En webbredaktör är alltid beredd att prata med dig som läsare. Chatten finns i högerspalt, direkt på webbens etta.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *