onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

20 år med Aftonbladet.se

Efter 20 år på nätet kan Aftonbladet sammanfatta en rad framgångar digitalt. I dag har de satt standard för hur svenska nyhetssajter ser ut och fungerar.

Aftonbladet har också drivit på utvecklingen av det jag brukar kalla just nu-journalistik, det vill säga realtidsrapportering, hantering av obekräftade uppgifter och redaktionens organisation när något stort händer.

Går det att konkurrera?

Aftonbladets 20 år på nätet är en bit journalistisk historia, som alla redaktioner i Sverige, på ett eller annat sätt – och vare sig de vill eller inte – förhåller sig till och har påverkats av.

Jag hör ibland kollegor, på flera olika redaktioner och företag, säga att ”det går inte att konkurrera med Aftonbladet vid stora nyhetshändelser”. Jag undrar varför. Handlar det om resurser? Metod? Organisation? Tilltal? Teknik? Uppgivenhet är i varje fall inget vasst vapen.

Olika definitioner av förtroende

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin brukar föra fram att läsarna har förtroende för att sajten levererar vid stora nyhetshändelser:

— Att Aftonbladet har så hög publik vid stora allvarliga nyhetshändelser går inte ihop med att Aftonbladet skulle ha så lågt förtroende som den här undersökningen visar, kommenterade han 2013 när Aftonbladet hamnade lågt i en förtroendebarometer.

Frågan är förstås hur man definierar förtroende.

Bättre journalistik om du är på plats

Själv tror jag att journalistiken kan bli mer korrekt, bättre förklarad och förmedlad om man är snabbt på plats. Det gör också att man snabbare kan berätta om händelsen till publiken och räta ut frågetecken.

Oavsett vilka uppfattningar man har om Aftonbladets journalistik, som ofta blir utskälld, kan man nog vara överens om att här har redaktionen ofta gjort rätt. De var tidigt ute med egna webbreportrar som kunde rapportera direkt tillbaka till redaktionen och har vid många stora nyhetshändelser varit snabbast med att skicka ut team till platsen.

Nu fortsätter kampen mellan de svenska nyhetssajterna. Undrar hur kartan ser ut om 20 år?

Här skriver Aftonbladet själva om sina 20 år på nätet.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *