måndag 10 december, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

3 yrkesroller som borde finnas på redaktionerna

I veckan arrangerade journalistföreningen Fajk ”Hacks & Hackers” – en kväll där bland annat utvecklare och grafiker träffade journalister. Det fick mig att fundera över vilka yrkesroller – utöver journalister – som borde slå sig ner i redaktionens kontorslandskap.

Fotografiker, redigerare, grafiker – det finns redan en mängd yrkesgrupper som ingår i redaktionen, men som nödvändigtvis inte är journalister i botten. På många sätt bidrar de till att slutresultatet blir bättre.

Här är tre roller som jag skulle vilja se på ännu fler redaktioner än i dag:

1. Utvecklare

Med dagens nyhetswebbar går det att presentera journalistik på helt nya sätt – men det krävs förstås att någon kan bygga möjligheterna.

Dessutom visar flera aktuella exempel att datorprogram och skript kan hjälpa redaktioner att ta fram journalistik som annars inte skulle kunna vara möjlig (åtminstone inte utan en otroligt stor arbetsinsats). Ta Kristoffer Örstadius granskning av vädersajter eller SVT:s jämförelse av riksdagsmotioner och lobbymaterial, som Journalisttips skrev om nyligen.

2. Revisorer

Handen på hjärtat – med slimmade organisationer har den klassiska kvittojournalistiken fallit i glömska på många redaktioner, inte minst lokalt. En revisor skulle mycket mer effektivt kunna gå igenom kommuners, politikers och företags ekonomier.

Revisorn skulle kunna presentera möjliga uppslag för redaktionen – och vara med under ansvarsintervjuerna.

3. Statistiker

I P1-programmet Medierna har de flesta av de stora svenska redaktionerna blivit slagna på fingrarna, efter att ha hanterat undersökningar på ett okritiskt sätt. En statistiker i fikarummet hade inte suttit fel, misstänker jag? De finns redan på vissa redaktioner, men skulle kunna bli fler.

I tidnings-, radio- och tv-koncerner skulle flera redaktioner kunna dela på en statistiker som journalisterna kan ringa och fråga: Går det verkligen att slå fast att stödet för ett parti har ökat genom att intervjua tusen personer i en panel på nätet?

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *