onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Viktigt att ta kommando över nyheten från början

Jag har tidigare skrivit om varför det är viktigt att vara först med en nyhet. En sak som jag har märkt är att det också är viktigt att visa att det just är den egna redaktionen som kommer att bevaka händelsen bäst – redan från början.

Jag tror att det finns många anledningar till att sträva efter att vara först med så många nyheter som möjligt. Detta eftersom jag är övertygad om att publiken – medvetet, men antagligen oftast omedvetet – märker om de får något nytt av redaktionen eller inte.

Men det är också viktigt att direkt ta kommando över webbrapporteringen från början.

Jag tycker mig märka att det media som satsar tidigt också vinner på det på lång sikt under nyhetsdagen. Mediet får inlänkar från forum, Twitter och Facebook och uppdateras nyheten ofta stannar många i publiken kvar. Man bygger känslan av att nyhetswebben är den bästa kanalen för att hålla koll på hur nyheten utvecklas.

Checklista: Så tar din redaktion kommandot

  • Kom iväg! Att vara snabbt på plats är viktigt, men det är inte vettigt att flåflänga till platsen. Den stora tidsvinsten kan istället göras innan reportern drar iväg i bilen. Hur snabbt går det för din redaktion att skicka en reporter? Att kalla tillbaka en utsänd journalist efter några kilometer om storyn spricker är ofta ett mindre problem än att komma två minuter för sent.
  • Etablera er snabbt som ”hubb”! Bli huvudkanalen på webben där ni suger upp alla undervinklar som dyker upp i andra kanaler. Länka dit och bli nyhetshubben som ingen får missa!
  • Om ni är först – utnyttja det! Luta er inte tillbaka bara för att ni hann först. Använd försprånget till att komma ännu längre före. Kan ni ha en undervinkel uppe på sajten innan konkurrenterna ens är på bollen?
  • Gör något extra! Det finns en rad grepp som ännu inte riktigt har börjat användas i vardagen på nyhetssajterna, som går att dra igång om nyheten är stor. Direktrapportera, direktsänd, börja gräva i arkiven och ge en utförlig bakgrund.

Känner du igen dig i mina erfarenheter? Hur går det till på din redaktion? Skriv en kommentar här nedanför!

Relaterat:

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *