torsdag 2 december, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Utmaning 1: Trovärdig journalistik når inte störst publik

I en serie blogginlägg kommer Mediemänniskan att, i slumpvald ordning, identifiera fem utmaningar för journalistiken. Vilka utmaningar ser du? Kommentera gärna!

En av de svåraste utmaningarna är hur den trovärdiga journalistikens låga attraktionskraft ska hanteras och hur trovärdigheten ska stiga för journalister generellt.

I Medieakademins årliga förtroendebarometer ligger exempelvis Aftonbladet mycket lågt, med bara 13 procent. Sveriges Radio och Sveriges Television ligger däremot högt. Sveriges Radio toppar listan med 78 procent och SVT når upp till 74 procent. Även DN ligger relativt högt med 50 procent.

Ordningen är nästan den motsatta jämfört med hur stora de svenska mediesajterna är. Som Mediemänniskan redovisade för någon vecka sedan dominerar Aftonbladet samtidigt som Sveriges Radio kommer först på sjätte plats (vecka 12, 2012).

Om detta är ett problem eller inte får var och en avgöra. Public service når självklart en stor publik genom tv och radio. Allmänheten är enligt Förtroendebarometern också medveten om sitt låga förtroende, men klickar trots det in på Aftonbladet.

Är trovärdighet viktigt?

En väg att gå för att nå en större publik med kvalitetsjournalistik är förstås att minska trovärdighetens relevans. Kanske är det inte så viktigt att ha den högsta trovärdigheten, om journalistiken i gengäld når ut till fler? Många journalister skulle säkert rygga tillbaka inför en sådan strategi och mena att idealen säljs i jakt på en större publik.

Hur tycker du att journalisterna ska tackla den här utmaningen? Hur ska kvaliteten och trovärdigheten för journalistiken höjas generellt? Skriv dina tankar som en kommentar här nedanför.

Läs också:

Vad händer om nyheter filtreras utifrån trovärdighet?

Kommentarer:

  1. Jag tror folk i regel vill ha sitt ‘‘skvaller’’ på samma plats som sina vanliga nyheter. Därav blir Aftonbladet en bra sajt att kika på.

    Själv är jag starkt troende på public service och egentligen går det väl bara att hoppas att SVT och SR fortsätter göra ett gott jobb.

    Men när det gäller Aftonbladet, och andra tidningar likt denna, tror jag kanske att deras granskande journalistik måste få ta mer plats. Dessutom kan det ibland känns som att den måste bli mer opartisk.

    Att till exempel köra en artikelserie som heter ‘‘Det nya tuffa Sverige’’ känns inte särskilt opartiskt.

    Nu blev detta ganska långt men detta var den tanke som slog mig när jag läste inlägget.

    Vad tycker du själv?

    /Adam

    • Absolut, det är alltid önskvärt med mer granskande journalistik – men uppenbarligen ligger de helt rätt i mixen av nyheter, om man ser till besökssiffrorna.

      Att mer eller mindre tydligt ta ställning är också ett sätt att fånga upp det man upplever att ”läsarna” tycker och den typen av kampanjer är vanlig i kvällspressen.

      Tack för ditt långa svar, jag tar gärna emot fler långa kommentarer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *