tisdag 23 juli, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Tunnelbanebrand skapade journalistisk diskussion

För dig som kanske missat det har det i skuggan av #tveken pågått en annan intressant journalistisk diskussion i Stockholm. Efter en brand i tunnelbanan visade Maria Hägglöf upp hur vi journalister arbetar. Hon ger oss en välbehövlig käftsmäll, kritik som vi kan behöva få ibland.

På sin blogg skriver Maria Hägglöf hur hon förvandlades till i stort sett den enda källan på plats, när ett tunnelbanetåg evakuerades. Hennes mobilbilder och video toppade också de flesta nyhetssajter. Läs hennes kritik mot medierna här, som bland annat går ut på att olika medier bör göra olika saker för att skapa mångfald i rapporteringen.

Här är mina, något försenade kommentarer till diskussionen:

Vi behöver kritik ibland

Det är uppfriskande att läsa kritiken mot journalisterna. Ibland behöver vi skakas om, stappla några steg tillbaka och fråga oss själva om vi jobbar på ett bra sätt.

Nyhetsredaktionens stela ben

Utan att försvara att alla medier såg ungefär likadana ut, är det såhär organisationerna är uppbyggda. Webbredaktörerna har inte reportrar som de kan skicka ut och de själva måste sitta kvar vid skrivborden för att hålla webben uppdaterad. Det är en förklaring till hur det blir på webben, men kanske ingen ursäkt.

Snabbhet till platsen

Maria Hägglöf skriver: ”I min första tweet skrev jag vad som hände och var vi befann oss. Sedan dröjde det en halvtimme tills att jag var uppe på perrongen. På den halvtimmen vet jag fler än en nyhetsredaktion som hade hunnit skicka en reporter till Fridhemsplan för att hitta sitt egna unika ögonvittne att intervjua, spela in sitt eget unika videomaterial och ta sina egna unikabilder.”

Det resonemanget utgår från två saker, om vi tänker oss att vi ska dra generella lärdomar:

  1. Alla följer Maria Hägglöf på Twitter och ser tweeten nästan direkt när den twittras ut.
  2. Händelsen sker i Stockholm, där de stora redaktionerna ligger. Hade händelsen skett någon annanstans i Sverige blir de första källorna de som journalisterna får tag i via sociala medier, eller blir tipsade om i konkurrenternas artiklar precis som det gick till i tunnelbanefallet.

Kunskap om licensen

Efter att ha läst Maria Hägglöfs blogginlägg var det nog ganska många journalister som började googla på vad Creative Commons egentligen innebär. Jag har… eh… en kompis som gjorde det också. Själv hade jag förstås… hrm… full koll. Det visar också på vad som bör ingå i dagens journalistutbildningar och fortbildningar.

Wikipedia om Creative Commons

Maria Hägglöfs blogginlägg

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

    • Ja! Delvis håller jag med. Är trött på generell mediekrtik, men i det här fallet tyckte jag det var ganska uppfriskande. Ibland behöver vi skakas om så att vi reflekterar över om vi stövlar på i gamla invanda hjulspår. Och visst är det ett misslyckande om alla medier ser likadana ut och har pratat med samma personer, även om det är svårt att göra annorlunda. Jag har också suttit vid webbdesken och man rusar knappast därifrån och ut på jobb om något händer, för då är det ingen som uppdaterar webben.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *