onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Vill ni inte ha tips, nyhetssajter?

Trots att tips är en av de viktigaste pusselbitarna för nyhetsjournalister, så saknas eller göms ingångarna för publiken på sajterna.

Går man igenom de stora svenska nyhetssajterna så är det på många håll väldigt svårt att hitta kontaktinformation till redaktionen. På DN.se finns en liten grå länk på desktop-versionen av sajten, men surfar jag med mobilen så lyckas jag inte hitta någon ingång för tips i menyn.

Svenska Dagbladet har gömt sin tipslänk under A till Ö-listan. Där samsas den med 72 andra små länkar. Skrollar man allra längst ner på sajten finns dock en liten länk synlig på förstasidan.

tipsa_meny_ur_funktionSajterna vill att jag ska bli annonsör, kund, logga in eller registrera mig – men inte tipsa.

Jag förstår problemet med att ”fronta allt”. Nyhetssajter är ofta jättestora med många underavdelningar. Därför blir menyerna också omfattande och svåra att prioritera. Men tips – är inte det ett av redaktionens fundament?

Aftonbladet har jag ofta tagit som ett exempel på en sajt som tar tipsen på allvar. Länge fanns ”Tipsa” med som ett alternativ i den ganska bantade huvudmenyn. Men nu har den försvunnit. Hittar dtips_menyen först när jag klickar på ”A till Ö”, och längst ner på desktop-sajten. Mer framskjuten är möjligheten i mobilen; då som den största länken under den utfällbara menyn.

På Aftonbladet heter länken ”Tipsa” och på Expressen ”Kontakta oss”. Det gäller att man letar under rätt bokstav i A till Ö-listan.

Av tradition letar många kontaktuppgifter längst ner på en hemsida, oavsett om det är kommunens, restaurangens eller den lokala tidningens. Jag kan trots det inte riktigt slita mig ifrån tanken att tipsmöjligheten borde vara mer prioriterad än så.

Hur ser det ut på din sajt? Hittar du kontaktuppgifter lätt – både på desktop och i mobilen?

Kommentarer:

  1. Nick, varför törs du inte ha en sanningsenlig diskussion på din hemsida men istället raderar mina kommentarer? Din uppriktiga ledsenhet känns inte äkta utan snarare som ett sätt att smita undan den heder man förväntar sig av en journalist. Jag kan ju ha fel, men inget tyder på det just nu.

  2. På min hemsida är det lätt att hitta kontaktkanaler och alla som skriver till mig får svar, och vill någon inleda en längre och seriös diskussion är jag mycket tacksam. Detta borde vara normalfallet i alla journalistiska situationer, men jag är ju bara medborgarjournalist så det är möjligt att jag har missuppfattat det hela eller inte hängt med i den journalistiska utvecklingen.

    Representanterna för dyngskallemedia är inte särskilt intresserade av tips eftersom de får många tips i ämnen de inte törs eller får skriva om. De tycker nog som du att det blir jobbigt att ta emot tips från en frispråkig allmänhet och ännu värre tvingas diskutera dem och vill därför inte skylta med tipsinlämning. Eller har du en annan uppfattning, Nick?

    • Hej Magnus och tack för din kommentar. Som jag har skrivit tidigare, vill jag inte ha kritik mot namngivna kollegor på min blogg, därför har jag redigerat bort det ur din kommentar. De som inte deltar i diskussionen har ingen möjlighet att försvara sig.

      Jag blir uppriktigt ledsen när jag här framför min skärm läser att vi i de etablerade medierna är ”dyngskallemedier” och för de uppenbara – och möjligen medvetna – missuppfattningar som du framför. Hela mitt blogginlägg går ju ut på att medierna bör öppna brevlådorna ännu tydligare, ändå blir jag beskylld för att vilja undvika ”tips från en frispråkig allmänhet”.

      Här ligger också problemet. Om argumentet hela tiden är att alla etablerade medier är dyngskallar, så kommer vi inte vidare. I dyngskallefrågan har vi, självklart, olika uppfattningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *