onsdag 20 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Jo, nog är pressläktaren död alltid

Christian Edwertz har skrivit ett intressant gästinlägg på bloggen Jardenberg unedited. Han skriver att idrottsklubbarna har svårt att styra informationsflödet under och efter matcherna. De borde strunta i intetsägande presskonferenser och bjuda in till allmän diskussion om varumärket.

Edwertz skriver:

Istället för en trist, intetsägande presskonferens endast för gammelmedia borde idrottarnas möte med media (alla) istället sändas live, via Bambuser, på mediekuber och storbildsskärmar på arenorna och istället för en protektionistisk presschef ha en moderator som plockar upp frågor som ställs via exempelvis Twitter och Facebook.

Det är definitivt ingen dum idé. Ett fotbolls- eller hockeylag är ett typexempel på ett varumärke som oftast håller för allmän diskussion. Förenklat: Ju mer det snackas, desto mer växer intresset.

I dag finns massor av privata Twitterkonton, bloggar och fanzines som bevakar klubbarna. Det är klart att de också ska bjudas in till att få all information. Faktum är att det redan har börjat. Många klubbar lägger ut nyheter först på sin egen sajt, där vem som helst kan se dem först. De nyheter som journalister kan vara först med blir och mer de egna vinklarna, som utgår från idéer som föds på redaktionerna. Sådana idéer kan också vem som helst få.

Samtidigt tror jag att den professionella sportjournalistiken skulle kunna borga för objektivitet, kvalitet och kontinuitet. En blogg kan lägga ner när som helst, ett Twitterkonto kan sprida rykten. Att presentera hårda och korrekta fakta med kvalitet är de professionella journalisternas nisch, men det gäller att vi journalister inser det själva.

Läs Christian Edwertz inlägg ”Pressläktaren är död, länge leve pressläktaren”

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *