fredag 18 augusti, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Redaktionskulturen som alla vinner på

Att ge kritik och mötas av tacksamhet. Hur ofta händer det? Det jag mötte på Ekojouren (hjärtat i Ekots verksamhet) var imponerande.

2011 var jag en av dem som tidigt på morgonen drog passerkortet och tog hissen upp till Ekojouren, ett avlångt rum med högt till tak. Där satt nyhetssändarna (studioreportrar) och webbredaktörerna på Ekot, som råddar nyhetsflödet på sverigesradio.se

Det mest påtagliga var hur tyst det var i rummet. 20 till 30 personer vistades på samma lilla yta och man jobbade med ständiga sändningar och nyheter från hela världen. Trots det blev det aldrig härjigt eller störigt.

Att jobba i kontorslandskap var ingen match när alla höll käft – och behövde de prata jobb gjordes det i en lågmäld ton. Privata telefonsamtal svarade man på utanför rummet, fick jag veta. Underbart!

En annan del av kulturen var hur fel rättades. Blev någon tipsad om ett fel i en text eller rubrik togs det emot med tacksamhet. Ingen blev arg eller sur eller förnärmad eller sågad. I rummet fanns en outtalad överenskommelse om att alla kan göra fel och att vi tillsammans hjälptes åt för att det skulle bli bättre.

Andra redaktioner borde ta efter den idén. Med ett tiotal år i branschen har jag hört historier om utskällningar, översitteri och på andra sätt dåligt framförd feedback. Samtidigt har jag också erfarenhet av hur feedback kan tas emot med irritation. Taggarna utåt. Försvarsmekanismer. Även jag själv har varit skyldig till det.

Tipset: prata med varandra på redaktionen om hur ni ger och tar emot daglig återkoppling. Kan man gå till varandra på påpeka stavfel utan att råka illa ut?

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *