lördag 25 mars, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Här är redaktionens viktigaste beståndsdelar

REDAKTIONSBYGGET. ”Om jag skulle bygga upp redaktionen från grunden — hur skulle jag börja?” Den frågan kan ge viktiga svar till en redaktion som redan funnits ett bra tag.

Egentligen är det nog viktigt för alla verksamheter, oavsett bransch. Att stanna till och fundera — har vi missat något grundläggande? Det händer nämligen hela tiden. Ett biografbolag som har en buggig sajt som är svår att förstå. En bilhall där det inte går att få en skymt av personalen.

Så skulle jag bygga en nyhetsredaktion från grunden:

hammareJag har nu utelämnat finansiering, rekryteringen av journalister, och beslutet om vilka medieslag och kanaler redaktionen ska använda. Istället går jag direkt på det praktiska.

1. VÄGEN IN

Det viktigaste, som jag skulle spika upp redan innan jag visste namnet på redaktionen, är en brevlåda. Kontaktvägar in till redaktionen. Öppna spjäll. Enkla möjligheter.

Det här har glömts bort av många mediesajter. Det mest grundläggande är svårt att hitta, undangömt i undermenyer eller som små, grå, länkar i en alternativ meny.

2. BEVAKNINGSOMRÅDET

skiftnycklarNummer två skulle bli att fundera ett varv kring vad redaktionen ska bevaka. Att jämföra sig med eventuella konkurrenter. Muta in områden — välja bort andra. Göra en liten journalistisk marknadsanalys. Finns det obevakade områden som är värda uppmärksamhet?

3. INFLÖDET

Nästa sak jag skulle ta tag i vore att säkra inflödet av material som kan ge uppslag till nyheter, baserat på bevakningsområdet. Prenumerera på mejllistor och pressmeddelanden, bygga upp algoritmer som hakar på sökord, skapa listor i sociala medier.

4. MARKNADSFÖRINGEN

Nu är det dags att berätta att redaktionens kanaler finns eller kommer att finnas. Beroende på resurser kan det röra sig om allt från en rundringning till en annonskampanj.

5. GENVÄGARNA

skiftnyckelJag hade försökt få redaktionen att fundera ut lösningar för hur vi skulle kunna arbeta effektivt. Här finns alltid saker att göra, men det är naturligtvis extra viktigt när en redaktion precis dragit igång.

Det kan handla om att bygga nyhetssajten så att den underlättar för redaktörerna. Kanske kan den automatiskt samla in grundfakta, publicera viss information automatiskt eller enkelt ändra utseende beroende på nyhetsläge?

Det kan också handla om att öva på snabbheten vid stora nyhetshändelser, skapa checklistor och packa ryggsäckar.

***

skiftnycklarI del två, som publiceras inom kort, bjuder jag på en checklista som din redan etablerade redaktion kan använda för att kolla om ni tänkt på punkterna ovan.

Hur skulle du bygga upp en redaktion från grunden? Vad skulle du börja med? Vad har jag missat? Berätta i en kommentar!

 

Kommentarer:

  1. Fick vara med en gång (2000-2001) och starta en minimal lokalredaktion (i Umeå) från noll, när 24timmar.se drog igång – men inom nio månader lades ned. Mycket intressant, och en hel del av det du listar känns igen, steg för steg. Allt från att komma in i en ny lokal, till att få igång inflödet av information, kontakta olika aktörer och myndigheter, skapa rutiner etc. Fick även känna på skepsisen att vara en ny nyhetsaktör utan något tidigare renommé – kommentar som ”jaja, ni finns nog inte kvar så länge”… Vilket vi inte gjorde som sagt. Men lärorik tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *