lördag 24 augusti, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Illustration: Mediemänniskan

Publiken ska vara i fokus – men hur?

En vanlig floskel är att journalister alltid ska ha publikens behov och vanor i fokus. Men vad innebär egentligen det?

Läsare, tittare, lyssnare, användare eller besökare – det är olika namn på publiken. Precis som jag själv, har du säkert också hört mediepaneler som slår fast att journalister inte ska sitta i sina elfenbenstorn utan sätta publiken i första rummet.

I förvånande stor del av fallen preciseras det inte närmare än så. Motfrågorna: vad vill publiken ha – och hur? Det måste man veta innan man sätter igång med att jobba för mediets tänkta mottagare eller medskapare. Svaret är förstås statistik, analys, publikundersökningar – och kanske intervjuer. Att gissa och tro kan slå helt fel.

Stanna inte på halva vägen

Att stanna vid insikten att det är viktigare att tänka på publikens behov än sina egna som journalist är att gå halva vägen: det måste bli mer konkret än så.

Samtidigt är min upplevelse att det är få journalister som tror att de jobbar för någon annan än publiken. Erfarna redaktörer tror att de har kläm på ungefär vad publiken vill ha. Erfarna reportrar jagar storys som de menar är viktiga för läsarna, tittarna eller lyssnarna.

Förändringsbenägen publik – förändringsbenägna journalister

I dag, när publikens vanor ständigt ändras, är det en stor utmaning att hänga med. Troligen kommer inte mediekonsumenter att sluta ändra på sig – det är nämligen inte bara de själva som styr vanorna.

Algoritmer, trender, branschförändringar och tjänsteföretag som säljs – allt påverkar publiken. Samtidigt blir läsarna, precis som journalisterna, mer vana vid att förändra sina beteenden. Har de lärt sig ett par, tre sociala medieplattformar kan de lika gärna hoppa över till nästa och nästa.

Då gäller det att ha ställt sig själv frågan: vad vill publiken ha – egentligen? Och har vi verkligen det svart på vitt?

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *