måndag 10 december, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Borde opinionstexter markeras tydligare?

Riskerar opinionsjournalistik och vanlig nyhetsrapportering att förväxlas? Den frågan ställde Mediemänniskan till chefredaktörerna i podden Mattsson Helin. Flera av de stora nyhetssajterna puffar upp åsikter och nyhetsrubriker sida vid sida i samma puffpaket på nätet.

Tanken kommer ursprungligen från en kollega som funderade på om inte en viss del av indignationen och anklagelserna mot att journalister och medier skulle vara partiska beror på missförstånd kring vad som är nyhetsförmedling och vad som är rena åsikter eller opinionsbildning.

Vad innebär ”kultur”?

Själv tycker jag att detta är väldigt tydligt – opinionsjournalistik ligger alltid under en vinjett på de flesta nyhetswebbar, när man klickat sig in till texten. Men samtidigt är jag journalist, med förkunskaper kring hur en tidning redigeras och oftast är uppdelad.

Kanske är det inte tydligt för alla. Vad innebär ”kultur” till exempel? Att kultursidorna var en blandning av opinion och nyhetsförmedling lärde jag mig relativt sent, troligen under tiden jag pluggade till journalist.

Rosa färgplattor signalerar att det rör sig om sport eller ekonomi – men opinionsjournalistik och nyhetstexter har samma botten och typsnitt på många sajter.

Vad säger chefredaktörerna?

Kvällstidningarnas chefredaktörer Thomas Mattsson och Jan Helin har startat en podcast som blivit en succé – mycket eftersom jag tror att det finns ett sug efter kunskap kring hur medier resonerar.

Frågan jag ställde till chefredaktörerna löd:

Borde opinionsjournalistik märkas tydligare (exempelvis färgplatta), för att inte förväxlas med nyhetstext på webben? Slog mig att båda typer puffas upp i samma puffpaket – och kanske riskerar att förväxlas?

– Det är viktigt att opinionsjournalistisk inte förväxlas, tycker jag som utgivare och som publicistisk princip, svarar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i poddavsnitt nummer 10 i chefredaktörernas gemensamma podcast (cirka 33 minuter och 45 sekunder in i ljudfilen).

– Jag tycker att vi märker upp det tydligt; det står alltid ”ledare” eller ”kultur”.

Läsarna bryr sig inte?

Han säger också att opinionsjournalistik tillför väldigt mycket – och kan ge nya perspektiv till en nyhetshändelse. Samtidigt poängterar han att det är viktigt att vara transparent.

– Med det sagt däremot, så kan man ju säga att läsarundersökningar visar att läsare generellt inte bryr sig så mycket om det där. De bedömer mer om det här är ett intressant innehåll, eller var det inte är ett intressant innehåll. Det är väl okej att förhålla sig på det sättet. Jag tycker däremot att för de som tycker att det är viktigt att hålla isär så ska det vara tydligt redigerat, det ska vara lätt att ta reda på om det här är skrivet utifrån en politisk preferens, en personlig preferens eller om det är nyhetsrapportering.

I poddavsnittet drar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson en annan parallell:

— Här experimenterar ju redaktionerna med olika modeller, dels med opinionsjournalistik men också med en typ av sponsrad journalistik, så kallade ”advertorials”.

 

Fotnot: I augusti planerar Aftonbladet att släppa sajten politism.se – som bara ska innehålla opinionsjournalistik.

Nick Näslund
Mediemänniskan

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *