onsdag 1 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Rutnät och prioriteringar: En jämförelse av nyhetssajter

Se upp! På New York Times sajt kommer en vägg av text emot dig. Mediemänniskans jämförelse visar hur upplägget på nyhetssajter skiljer sig över världen.

Sedan nyheter på webben slog igenom i Sverige har läsarna varit vana vid ett särskilt upplägg på sajterna. En tradition som inte många svenska nyhetssajter vågar bryta. Nyheterna erbjuds uppifrån och ner på ett överskådligt sätt, men med dilemmat att det är svårt att nyhetsprioritera – ska det senaste eller viktigaste vara överst?

Tipsa om världens bäst designade nyhetssajt!
Vilken tycker du är snyggast, mest överskådlig och bäst fungerande för sitt syfte – att leverera nyheter? Skriv en kommentar och tipsa om länken.

På de stora amerikanska och brittiska sajterna är det vanligt med ett annat upplägg: Här regerar ett rutnät som breder ut sidorna i sidled över skärmen och som ger flera berättelser samma prioritet. Rubriker och pufftexter ramas in av små rutor och sajternas släktskap med de gamla spreadsheet-tidningarna är tydligt. Texten står i centrum, inte bilden. Det är också vanligt att rubrikerna staplas på varandra som länkar.

Exempel

Antalet valmöjligheter som människans hjärna kan hantera i taget är begränsat. Det går dåligt ihop med det stora material som nyhetssajterna vill ha åtkomligt från sina förstasidor.

På brittiska Guardian får bara ett fåtal nyheter ta plats. Prioriteras de lägre blir de bara en blårad.

The Guardian: guardian.co.uk

Amerikanska New York Times är en vägg av text, utan bilder som skulle lätta upp designen och göra innehållet mer åtkomligt.

The New York Times: nytimes.com

Washington Post är ett exempel på en nyhetssajt som vilar på ett rutnät. Prioriteringen är inte helt tydlig under toppnyheten, men samtidigt får mycket innehåll plats på skärmen. Den här typen av design tycker jag blir oöverskådlig. Det är svårt att skrolla sig igenom nyhetsläget och det är lätt att missa något.

The Washington Post: washingtonpost.com

VG Nett är Norges största nyhetssajt, att jämföra med Aftonbladet i Sverige. Formen är avskalad, nästan så att jag inte trodde att CSS-mallen som bestämmer designen hade laddats när jag besökte sajten för första gången. Själv tycker jag att de olika storlekarna i rubrikerna ger ett märkligt fokus på fel ord. ”Isbjörnens angrepp” är ju mer uppseendeväckande än ordet ”ungdomsläger” (se bilden nedan).

VG Nett: vg.no

Aftonbladet har genom åren genomgått en långsam förändring, men sajtens grund – de tjocka rubrikerna och den enkla designen – ligger kvar. Sajten är långt ifrån vacker, men för läsaren är den funktionell vilket kanske bidrar till besökssiffrorna. Den har också en tydlig prioritet – det senaste ligger överst, vilket inte alla nyhetssajter lovar. De tre översta puffarna uppdateras mycket ofta.

Aftonbladet: aftonbladet.se

Även Ekots flöde är vertikalt, vilket gör det svårt att missa nyheter om man vill få överblick.

Ekot: sverigesradio.se/nyheter

Nerikes Allehanda har ett klassiskt, tvåspaltigt upplägg för lokala tidningar. Den viktigaste nyheten är ofta överst i flödet, men den tampas i prioritering med den senaste.

Nerikes Allehanda: na.se

Gota media-tidningarna Blekinge läns tidning och Sydöstran har nyligen flyttat in på samma webbadress. Här har tidningarna löst sitt dilemma på ett intressant sätt: Beslutet om sorteringen läggs över på läsaren. Besökaren har alternativen att sortera sajtens nyheter efter publiceringstid, efter redaktionens val eller efter de mest klickade nyheterna. När besökaren först kommer in på sidan visas rubrikerna i senaste nytt-prioritering, vilket gör att redaktionens val kommer i andra hand.

BLT och Sydöstran: bltsydostran.se

En av få svenska tidningar som bryter mot det traditionella, vertikala mönstret är Sydsvenskan. Tidningen har både fått beröm och kritik, men rutnätet är relativt lättöverskådligt här i jämförelse med utländska drakar. Bilden i toppnyheten får verkligen betydelse. En redaktör måste lägga kraft på att välja en bild där fokuspunkten ligger på rätt ställe, eftersom rubrik och pufftext ligger ovanpå bilden. Senaste nytt ligger ofta som en enradig rubrik ovanför den bildsatta dragarnyheten, vilket skapar en möjlighet att ”toppa” sajten med två nyheter.

Sydsvenskan: sydsvenskan.se

Håller du med mig?

 

 

 

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *