måndag 24 juni, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Tv-kriget på nätet sätter fokus på snabbheten

Att få vatten på sin kvarn är en väldigt skön känsla. Det kan jag intyga, efter att ha lyssnat på lördagens Medierna i P1. Flera tunga namn bekräftade då, på olika sätt, hur viktigt det är att vara först, snabbt på plats – och börja sända. Allt med bakgrund av det stora nyhets-tv-kriget som brutit ut på nätet när kvällstidningarna storsatsar.

Det var intressant att höra att SVT förstått allvaret i kvällspressens framryckning på nätet, vid stora nyhetshändelser.

Aftonbladets Jan Helin stod för ett av de mest kärnfulla citaten i programmen, när han beskrev vad publiken gjorde när en stor nyhetshändelse inträffar i dag:

– Nästan ingen skulle gå fram till en tv-apparat och slå på den och tänka ”här blir det nog en extrasändning vad det lider”, sa han till Medierna.

Under den nyhetstunga dagen den 15 januari, då både ett tåg körde in i ett bostadshus utanför Stockholm och en stor kökrock inträffade i Skåne, hade Aftonbladet enligt Medierna 1,7 miljoner startade videoströmmar på sin sajt.

”En stor, röd varningssignal”

Vikten av att vara först eller snabbast på plats är ett återkommande tema här på bloggen. Delvis eftersom snabbheten ofta ifrågasätts – och det blossar upp diskussioner om publiken verkligen bryr sig om medier är snabba eller inte.

Jag hade inte kunnat formulera det bättre än TV4:s Jan Scherman i lördagens Medierna. Han såg det som ”en stor, röd varningssignal” för övriga aktörer att så många människor söker upp kvällstidningen på nätet när något stort har hänt:

– Det tyder ju på att folk tydligen uppfattar det så att ”de är säkert först, de är säkert där”. Och etablerar sig den inställningen, då finns också en väldigt stor möjlighet eller risk – beroende på hur man ser det – att det inte bara är vid stora nyhetslägen som man söker upp kvällstidningen, för att de har bilden om sig att vara väldigt uppdaterade.

Det visar på att det är viktigt för alla redaktioner att reflektera över hur snabbt de kan vara på plats – och hur snabba de är med breaking news på nätet. I det långa loppet sätter det sig nämligen i publikens undermedvetna.

Hör ni hur det skvalar? Vattnet som forsar över min kvarn.

Läs mer om att vara först:

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

  1. Det ska faktiskt bli intressant att följa detta krig. Tror tiden är mogen för mer webbTV nu. Undrar om andra hakar på? Nu verkar mest AB och Expressen sända live när nåt händer…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *