söndag 24 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Nya DN en uppvisning av redigerarna

Mediemänniskan – och ganska många fler – drar en lättnadens suck. Det blev inte såhär. Istället visar DN var skåpet ska stå och redan första numret är, förstås, en uppvisning av redigerarna.

Dessa uppslag är hämtade från den så kallade landsortsupplagan, det vill säga den som går ut i hela Sverige och trycks tidigare än den andra.


Uppslaget ovan hade kunnat bli hur tråkigt som helst. Nya bilagan DN Stockholm flirtar med infografiken vilket är väldigt tilltalande. Trots att DN ser lika lättläst ut som tidigare har textmängden ökat i artiklarna. Nu kan reportern breda ut sig lite mer – även på förstasidan där de rejäla pufftexterna är tillbaka.
En randig bottenplatta på nya DN Stockholms etta. Bra där, seriösa DN! Andra nyheter är att Ekonomi flyttar in i nyhetsdelen, men får fortfarande egna sidor. DN Stockholm ges ut måndag till lördag, precis som en riktig lokaltidning.


Det är svårt att veta vad som egentligen ingår i den nya profilen och vad som är en produkt av redaktionell leklusta till det första numret. En tidslinje i högerkant av spalten är något jag hoppas kommer tillbaka.

Det här har jag sett i andra tidningar som gjorts om, men personligen gillar jag det inte. Luft är jättebra, men inte rubriker som svävar till det blå. Vi får se om det dyker upp igen.
Texten är tillbaka på Dagens Nyheters förstasida, vilket känns helt okej. Det är inte Metro, det är DN. Bilden får ändå ta plats. Det är skönt att plattorna i topp är olika och spretiga, men ändå håller balans. Snyggt DN!

Vad tycker du om tidningens förvandling?

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *