onsdag 1 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Är multimedia-revolutionen död?

Minns du 1990-talets hyllning av ”multimedia”? Det var cd-romskivornas tid där pedagogiska dataspel skulle revolutionera skolorna och tidningarnas experimentella sajter skulle fyllas av multimedia. Inget var omöjligt, nu kunde alla medieslag blandas och det bäst lämpade mediet skulle användas för att förklara varje enskild nyhet. I dag kan vi konstatera att så blev det inte riktigt – men vi har fortfarande chansen!

2012 är det istället ”sociala medier” som fyller våra framtidsdrömmar. Det är nästa välkomnade och viktiga revolution på nätet. Samtidigt har multimedian fallit i glömska – och där tycker jag att vi har mycket mer kvar att göra, upptäcka och väva in på sajterna.

Text, stillbild och möjligen videoklipp är de medieslag som används på de flesta svenska nyhetssajter. Det blir nästan aldrig riktig multimedia utan snarare ”dubbelmedia”. Press och kanske tv, överfört till nätet.

Vid mycket få tillfällen används ett flertal medieformer för att förmedla en och samma nyhet. Samtliga medieslag används aldrig tillsammans på en gång.

Kanske är det symptomatiskt att den svenska Wikipedia-artikeln om multimedia bara är påbörjad och i skrivande stund endast innehåller ett par rader. På engelska Wikipedia går det däremot att läsa mer. Multimedia beskrivs där som en blandning av text, ljud, stillbilder, animation, video och interaktivt innehåll. Vilken palett för den som verkligen vill nå ut med sin story – eller få någon att djupare förstå bakgrunden till en händelse!

4 bortglömda medieformer:

Ljud

Ljudet är oerhört kraftfullt, men nästan osynligt på nyhetswebbarna med några få undantag. Bland ljudets möjligheter finns:

  • poddradio
  • direktsänt ljud
  • ljudsatta bildspel
  • uppläsningar eller dramatiserade berättelser
  • föredrag
  • ljudsatta presentationer

Animation

Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett animationer på en nyhetssajt, förutom som mjuka övergångar i Flash-grafik. Ett par möjligheter är:

  • animerad grafik, där man kan följa ett händelseförlopp
  • animerad storytelling, med eller utan humoristiska inslag, för bättre pedagogik

Presentation

Journalister sitter ofta på presskonferenser med Powerpoint-presentationer, men vi tillverkar sällan några egna presentationer till webben – trots att vi egentligen borde vara experter på det.

Tillsammans med animation och video kan presentationen bli en fantastisk möjlighet att förklara komplicerade sammanhang, som exempelvis finanskriser eller väpnade konflikter.

Glöm klassiskt platta Powerpoint – på nätet finns många andra verktyg att skapa mer livfulla presentationer med.

Interaktivitet

En aktiverad webbesökare lär stanna längre på sajten – och kanske lära sig mer.

  • Interaktiva kartor och 3D-modeller kan användas för att förmedla bakgrunder, statistik och fakta. Hur uppstod en olycka? Vad skulle ha hänt i matchen om fotbollsspelarna varit positionerade annorlunda? Vad kommer att finnas på de olika våningarna i det nya köpcentret?
  • Pedagogiska dataspel går att använda i grundskolan. Skulle de också kunna göra nyhetsförmedlingen mer lärorik?

Vad tycker du? Kan användandet av multimedia utvecklas? Har utvecklingen stannat på svenska nyhetssajter? Skriv en kommentar här nedanför!

Efterlysning: Har du goda exempel på när flera medieslag kompletterat varandra i en och samma story? Tipsa!

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *