lördag 25 november, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

7 saker medierna lärt sig av live-vågen

Lastbilsattacken i Stockholm bevakas flitigt av medierna. Här är några saker som nyhetsredaktionerna har blivit duktigare på.

  1. Poängterar när uppgifter är vaga eller obekräftade. I de tidiga skedena kommer många uppgifter som inte är helt klarlagda, även från officiella källor. Jag upplever att medierna i dag är mer tydliga när obekräftade men trovärdiga uppgifter förmedlas.
  2. Använder sociala medier som unika plattformar för rapportering. Många redaktioner levererar native-innehåll på exempelvis Facebook, Twitter och Instagram.
  3. Listar vad som är sant och falskt. Debatten om fake news och ryktesspridning på nätet har gjort att medierna på allvar har börjat strukturera upp vad som är fakta. Flera sajter har listor över bekräftade uppgifter – och över rykten som inte stämmer.
  4. Förklarar pedagogiskt – snabbare. Förr fick vi vänta länge på grafik och fördjupning. I dag kommer explainer-videos, tidslinjer, förklarande kartor och ”nyhetsdokumentärer” kort efter händelsen.
  5. Ger information till direkt berörda. ”Är du i Stockholm? Det här behöver du veta” är en vinkel. ”Viktigt att veta efter attacken” är en annan rubrik.
  6. Sammanfattar tydligt. I början var det stappligt – nu är det naturligt: programledaren av en live-sändning sammanfattar regelbundet vad som hänt för den publik som inte varit med från allra första början.
  7. In English. Stora nyhetshändelser som har internationellt intresse rapporteras också på engelska.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *