onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Det här kan lokala nyhetssajter lära sig av Gossip girl

I tonårsdramat Gossip girl som tv-sändes 2007 till 2012 binds berättelsen ihop av en bloggare som vet allt om tonåringarnas liv på Manhattan.

Bloggaren Gossip girl spred elakt skvaller via flera plattformar — på bloggen men också som nyhetsflashar i mobilerna. De privilegierade ungdomarna fick — precis samtidigt — veta det senaste skvallret från deras lilla bubbla på Upper East Side i New York.

Nu till min poäng. Byt ut det elaka skvallret mot snabb, aktuell och hyperintressant journalistik. Huvudrollsinnehavarna — läsarna — får veta det senaste samtidigt via en modern nyhetstjänst som lever upp till namnet.

Så fort något händer i det lokala området vet du om det. Nyhetsflashar är inte bara något som är öronmärkt för riksmedierna.

I Gossip girl är alla sms från bloggerskan berörande, konkreta och så nära verkligheten som möjligt. Inga anonymiserade berättelser i svepande ordalag som skulle passa in på vad som helst, i stil med ”något har hänt på en plats ganska nyligen”. Istället är det ”nu har detta hänt — där du befinner dig”.

Nej, detta innebär inte att medier ska börja namnpublicera kriminella eller hänga ut människor — snarare välja bort de notiser som inte säger någonting alls och satsa på nära och uppdaterad journalistik.

Klockan 22:14 får alla invånare i Bjuv ett sms:

”För 3 minuter sedan bestämde politikerna att förskolan Bofinken ska läggas ner”

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *