onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Kan en lokal sajt skapa ett beroende?

För att hålla sig oberoende av trafik från sociala medier behöver nyhetssajter också värva lojala besökare — som är faktiskt intresserad av just den nyhetskanalen.

Hur gör man då för att skapa ett engagemang? Och kan en lokal nyhetssajt göra det?

Det tror jag.

”Lägereld” kallade man de tv-program som lockade hela svenska folket. Alla tittare samlades kring lägerelden på kvällen. Det kan omöjligt vara så att Aftonbladet fyller rollen som den enda lägerelden på nätet — framför allt lokalt.

Att skapa ett beroende hos den lokala publiken — som Aftonbladet gjort med sina läsare — borde gå.

Stora nyhetssajter uppdaterar ofta och vet varför: de besökare som har sajten som en ständig kompis i mobilen förväntar sig något nytt.

Vad händer — just nu?

Det är frågan.

Både rikssajterna och Facebook svarar på frågan. Flödet ser annorlunda ut nästan varje gång man går in på sajterna. Det händer saker. Man känner att man vill hänga med, inte missa något. Ett myller av uppdateringar, blandat med en möjlighet att få koll på nyhetsdygnet.

Så ser det inte ut riktigt ännu på det lokala planet. Sajterna och strukturen finns möjligen, men uppdateringsfrekvensen är mycket lägre än på riksplanet. Planeringen är också annorlunda. Beredskapen för att erbjuda just nu-material är lägre, vilket gör att lokala sajter ofta blir redovisande i efterhand snarare än med där och när det händer.

Myten om att det händer färre saker lokalt måste krossas. Landstingen omsätter miljarder och det bor hundratusentals människor i bara ett enda glesbygdslän. Klart att det finns grejer som händer.

Att en sajt andas live-känsla är viktigt. Annars hade inte människor klickat uppdatera på de stora rikssajterna flera gånger varje dag.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *