fredag 18 augusti, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Låt oss aldrig uppleva en ”årets julklapp” igen

Likadana medier. När yrseln har lagt sig efter att ha åkt berg- och dalbana i årets julklapp – VR-glasögonen – finns det skäl för Sveriges journalistkår att ta ett steg tillbaka och reflektera. För om alla medier berättar samma sak, oavsett bevakningsområde, vad är det då för poäng med att ha så många medier?

De senaste veckorna har det demokratiska värdet av nyhetsmedier spridda över hela landet diskuterats i samband med den statliga medieutredningen, som bland annat har visat att det finns vita fläckar på mediekartan. Att det finns en lokal bevakning som ger koll på ens omvärld sågs som en akut nödvändighet för att bygga samhället.

Sedan kom årets julklapp.

I år var presenten roligare och mer oemotståndlig än någonsin: efter pokerset, hörlurar och råsaftcentrifugar pekade Svensk handels bolag HUI Research (tidigare Handelns utredningsinstitut) ut virtual reality-glasögonen som årets mest eftertraktade julpryl.

Ingen tackar förstås nej till att testa att gå in i en annan värld. De flesta (?) svenska riksmedier och många lokala medier verkar ha skickat en reporter.

Jag hade själv säkert åkt. Kollegornas arbete var väl utfört. Men efter alla sändningar i lokalmedier och artiklar i lokaltidningar infinner sig en olustig känsla av att alla svenska medier springer på samma bollar – oavsett bevakningsområde.

Lokal bevakning handlar nämligen inte (alls) om att göra om rikspuckar, fast lokalt. Möjligen kan man, om det verkligen kniper, vinkla ner ”det stora samtalsämnet i landet” och hitta en lokal vinkel. Det sista där är viktigt: hitta en lokal vinkel, som Corren gjorde när de hittade ett företag i Linköping som väntas dra nytta av VR-yran.

Det skulle förvåna mig om det ens på riksplan är motiverat att alla medier kör på samma ämnen, i ett land där det bor nio miljoner människor och det förstås händer jätte-jättemycket varje dag.

Nästa gång en snackis far över landet, oavsett om det gäller julklappar, mors dag eller läskiga clownmasker – hoppas jag att vi kan fundera över vilka samtalsämnen i redaktionens bevakningsområde som också förtjänar uppmärksamhet; och välja dem istället. Det är bara då varje nyhetsredaktion har ett egenvärde.

Kommentarer:

  1. Vi uppmärksammade också årets julklapp. Medger. Men intressant diskussion om vad bör göra lokalt. Finns ju trots allt samtidigt ett värde i att även lokala medier i viss mån hakar på riksämenena då man annars kan känna vi är i en egen liten bubbla o inte är med. Fast visst får det vara i lagom proportion o jag tänker nog mer på större ämnen än VR glasögon i och för sig.

    • Ja, håller med. Jag ser det som tre nivåer: 1. Man gör riksgrejen rakt av (exemplet med VR-glasögonen), 2. Man vinklar ner en riksgrej och gör en ”hur här?”, typ även den lokala patientföreningen kämpar för färre brister i vården, 3. Man hittar en helt egen lokal vinkel på riksgrejen, typ det lokala företaget som tillverkar VR-glasögon och som nu kan få skjuts.

  2. Förlåt, men jag fattar inte att ni över huvud taget skriver om något såå oviktigt ! Brist på nyheter typ semestertorka?

    Att sen någon köper det handeln vill att…!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *