måndag 24 juni, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Vanligare att länka till konkurrenter

Länkar till originalkällan – men också till andra mediekanaler – dyker upp i texterna på allt fler nyhetssajter. Ett exempel är när Aftonbladet länkar till Expressen.

På nyhetssajter som har sitt ursprung på nätet – som Ajour eller Nyheter 24 – är det naturligt att länka direkt till källan.

– Vi satte prestige i att alltid länka till originalkällan om det var möjligt, berättade Nyheter 24:s chefredaktör Ehsan Fadakar för Mediemänniskan för några dagar sedan.

– Nu gör de flesta medier det också. Men när vi lanserade Nyheter 24 gjorde ingen det. Och många vägrar än i dag, vilket är synd. Det handlar i slutändan om transparens gentemot läsarna.

I dag länkar Aftonbladet direkt till andra medier. Exempel: Aftonbladet länkar till UNT, P4 Sjuhärad och Expressen (!). I dag är transparensen viktigast, att bli en av de ”nyhetshubbar” på nätet som besökaren vill återvända till.

Det är bloggarna som banat väg för vanan att länka externt. En nyligen släppt amerikansk studie jämförde stora amerikanska nyhetssajter med bloggar. Nyhetssajterna länkade ”ut” 9 procent av gångerna, att jämföra med de oberoende bloggarnas 82 procent. Poynter skriver mer om den studien här.

Hur gör din redaktion? Länkar ni till källor? Till andra nyhetssajter? Till värsta konkurrenten? Jag är nyfiken! Skriv en kommentar här nedanför!

Tips tas tacksamt emot på lokala medier som har som policy att länka externt.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

 

 

 

 

Kommentarer:

  1. Precis, det handlar om att bli nyhetshubben som besökarna väljer att utgå ifrån. En fin utveckling och win-win-situation, tycker jag.
    Östersunds-Posten (www.op.se) länkar, om inte hårt regelmässigt så ändå gärna, till externa källor. Det innebär även till lokala konkurrenten (samma ägare men konkurrerande redaktioner) ltz.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *