lördag 23 juni, 2018

Mediemänniskan

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Journalisterna skriver Google+ precis som företaget vill ha det

Det är bara att konstatera: Google är suveräna på varumärkesbygge

Inte nog med att Googles slogan ”Don’t be evil” verkar ha gått hem hos världens användare och att googla blivit ett svenskt verb: Företaget gör nu allt för att deras nya sociala nätverk ska skrivas ”Google+” i text. Och det fungerar!

Nyhetsmedier som New York Times, Svenska Dagbladet och IDG skriver ut sajtnamnet precis som Google själv vill ha det, med ett plustecken.

TT-språket, som många journalister följer, skriver att de undviker stavningssätt som kan uppfattas som textreklam. Ett exempel är att ”MatXtra” blir till Matextra i texter från TT.

Fotnot: Verbet googla betyder just att man söker på nätet med hjälp av sökmotorn Google, inte att man söker på nätet i allmänhet, enligt SAOL.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *