onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Skulle vi fira när en biljätte fyller 10?

Det är värt att reflektera över mediernas relation med de stora sociala mediebolagen.

Bildtext:

”Grattis Toyota, 10 år!”

Ingress:

”I dag fyller Toyota 10 år. Ett bilmärke som har förändrat våra körvanor i grunden.”

Byt ut ”Toyota” mot Youtube och ”körvanor” mot surfvanor, så har du formuleringar som publicerades på nyhetsplats på en sajt nyligen.

Personligen är jag kluven till det här.

Det är såklart en stor nyhet att Youtube har funnits i tio år och säkerligen har det multinationella storföretaget förändrat  de flestas surfvanor. Samtidigt är det just ett företag, med starka intressen – och konkurrenter.

Vad tycker Hyundai om att nyhetsmedier firar med bildtexter som ”Grattis Toyota”, liksom?

Det är åtminstone värt att reflektera över hur mediernas förhållande till nätjättar som Google, Facebook och Youtube ser ut. Hur beroende är vi av dem? Hur behandlar vi dem i texter och inslag? Hur benämner vi dem?

Ingen journalist skulle antagligen redovisa att den ”ringde med Telia” under intervjun, men reportrar berättar gärna att de fått tag på intervjupersonen ”via Skype”.

Företagsnamnen smyger sig in i det journalistiska språket och blir så naturliga att vi inte märker dem.

Och ja. ”Googla” är ett verb enligt Svenska akademiens ordlista, men det betyder inte ”söka på nätet” som många tror, utan att söka med just sökmotorn Google.

Samtidigt är nätjättarna en del av vår vardag och intressanta för många människor. Det gäller bara att hålla balansen och både berätta om samtiden – och samtidigt behålla distansen.

Vad tycker du?

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *