torsdag 21 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Jan Helins vettiga poäng

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har många poänger när han pekar ut varför tidningens webbsatsning är så lyckad i relation till andra mediehus. Även lokalt går det att dra flera lärdomar.

När man satsar på en nyhetswebb är det viktigt att inte vela, tycker jag. En halvhjärtad närvaro riskerar att skada varumärket, som på nätet hela tiden jämförs med konkurrenterna. Rent krasst kan man säga att det ibland är bättre att inte finnas på nätet alls, än att vara en besvikelse för besökaren.

Jan Helin skriver på sin blogg:

Många morgontidningar betalar nu dyrt för att de behandlat sina onlineutgåvor styvmoderligt och lagt stor möda på att intala sig själva att papperstidningen fortsatt är framtiden. Aftonbladets framgång bygger på att vi inte intalat oss det utan istället utvecklat såväl vår journalistik som affär online.

Jag tror att det ligger ganska mycket i det. Många mediehus verkar avvaktande och fundera på om de ska satsa på webben eller inte. Lokala sajter är bra ett år, medan de nästa år stryps till gränsen för nödvändigt ont.

Att ha en bra webb vid sidan av huvudkanalen kan inte bara ses som en kassako – det är också en rejäl marknadsföring för varumärket. Är webben bra, kanske huvudprodukten också är bra. Därmed inte sagt att man måste göra samma sak på båda plattformarna. Så tror jag. Blir förstås glad för dina kommentarer och erfarenheter.

Tar ledningen snabbt

I ett annat blogginlägg skriver Helin:

Aftonbladets strategi för att klara strukturomvandlingen på mediemarknaden är att snabbt ta ledning som nyhetskälla i de nya kanaler som våra läsare väljer. Vi jobbar hårt för att ta med oss vår journalistik, våra berättelser och service till vilka plattformar ni läsare än väljer. Det är inte den bekvämaste vägen, men det är ett framgångsrikt fokus.

Det kanske tydligaste exemplet på det är nog att Aftonbladet tidigt satsade på nätet – och höll i sin satsning. Självklart är det lättare när man har de muskler som den tidningen har. Faksimilen till höger är från 1996.

Chansen finns lokalt

På riksnivå kanske loppet är kört – speciellt när man på vissa redaktioner uttalat satsar på webben i andra hand, stryper eller experimenterar med sajten på publikens bekostnad, eller rentav lägger ner nyhetswebbar till förmån för ett arkiv.

Men lokalt finns liknande förutsättningar som Aftonbladet en gång hade. På sina håll har fortfarande ingen lokal nyhetswebb satsat rejält. Där går det fortfarande att skapa försprång för den som törs. Försprång framför de redaktioner som velar.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

 

Kommentarer:

  1. Relevant reflektion tycker jag. Det är nog dags för oss alla som jobbar i de lokala nyhetsmedierna att rannsaka oss själva och se hur vi egentligen sköter arbetet med webben. Många har sagt samma sak länge, men väldigt lite finns sagt eller spånat om hur, praktiskt, en lokaltidning ska arbeta med nätupplagan. En webbredaktion och en för printen? Ska alla leverera material till webben? Många frågor…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *