fredag 17 augusti, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Illustration: Mediemänniskan

Hur väcker vi ungas intresse för journalistyrket?

När redaktionerna nu har svårt att få tag på journalister som är intresserade av att jobba lokalt och med nyheter – vad gör vi då? Jo, vi kan börja såhär.

Journalister må ha ett dåligt rykte bland allmänheten, men kanske är det ännu värre att yrket inte lockar till sig de ungas intresse. Ett jobb där pulsen är hög, det händer mycket, varje dag ser olika ut och ämnena varierar brett – att arbeta som nyhetsjournalist borde vara en dröm för många.

Tidigare i samma ämne: ”Vi måste prata om den akuta kompetensbristen”

Jag tror inte att fördelarna med att jobba med nyheter lokalt (alltså vid nyheternas absoluta frontlinje) har nått ut till unga medieintresserade. Larm som går, nyheter som briserar – det är din uppgift att förmedla detta till publiken och dessutom hitta nya uppgifter. För mig är det det bästa och mest spännande jobb du kan ha.

Det är viktigt att marknadsföra den bilden; kanske genom att vi som redan har ett jobb i branschen berättar om vår vardag på ett attraktivt sätt på journalistutbildningarna.

En annan sak som nog måste ses över är systemet med utlasningar och vikariesnurror. Att många duktiga journalister kan jobba i tiotals år utan att lyckas kamma hem en stabil anställning är inget som lockar den unga generationen. Det är inte självklart att arbetsgivarna eller de som lyckats få ett jobb vinner på det systemet längre.

Kommentarer:

  1. Håller med. Det kan vara världens mest spännande och stimulerande jobb. Lite som Tintin fast på riktigt. Tyvärr är min bild av koncernledningar och deras ickesatsningar på lokallokal journalistik inte lika romantisk som bilden av Tintinjournalistik. Branschen gräver sin egen grav genom att låsa in sig på redaktionerna och låsa fast sig vid dataskärmarna, där det är viktigare att scanna av facebook än att faktiskt se till att vara på plats i obygden. Allt med chefernas (och ekonomernas) goda minne. Lösningen? Har jag inte. Mer än att lokal journalistik betalar sig. Om den verkligen är lokal. Och på plats.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *