fredag 3 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Många reaktioner om intervjuade kvinnor

MänniskorMonica Lundboms blogginlägg på Mediemänniskan.se om svårigheten att få kvinnor att träda fram på bild i media har diskuterats den senaste veckan. Bland annat i Facebookgruppen Journalistbubblan.

Monica Lundbom har också skrivit ett nytt inlägg på sin egen blogg om fenomenet.

En del journalister känner igen sig i Monica Lundboms erfarenheter, andra har inte tyckt att beskrivningen har stämt. En teori som dykt upp i kommentarerna är att det kan vara skillnad på små och stora städer. I en liten stad är det en större grej att synas på bild i tidningen, resonerar några.

Mannen pratar för båda två

Själv känner jag helt klart igen mig i texten. I mängder av enkäter som jag gjort på stan märker jag att det till exempel är mannen i ett par som tar initiativet, träder fram, för ”parets” talan och som kan tänka sig att vara med. Det är synd. Jag, och många andra journalister, kämpar med att få en jämn könsfördelning i medierna.

En annan slutsats som har dragits i kommentarerna den senaste veckan är att man bör göra skillnad på enkäter och situationer där journalister vill få en kvinna att träda fram som expert eller representant. Ofta blir journalister då hänvisade till en manlig chef eller kollega. Det har också hänt mig mängder med gånger.

Public service punktmarkerar

Jag vet att inom bland annat public service-företagen finns en uttalad strategi för att försöka ändra på det här. Bland annat förs statistik på hur många män och kvinnor som varit med i olika sammanhang, exempelvis som berörda, makthavare, experter och representanter. Detta för att kunna få en mer jämn mediebild av samhället som möjligt.

Vad har du för erfarenheter? Skriv en kommentar här nedanför!

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *