tisdag 30 augusti, 2016

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Illustration: Mediemänniskan
Illustration: Mediemänniskan

Några idéer om hur vi når unga med nyheter

Ungdomar är intresserade av samhällsfrågor, men saknar ofta traditionen att återvända till klassiska nyhetsmedier. Hur kan dagens journalister nå ut?

  • Vad har du själv för idéer? Fyll på! Skriv en kommentar under texten!

Här är några av mina tankar:

Tänk plattformsoberoende

Lägg inte energi på att tvinga in den unga publiken till ett speciellt medieslag – om det nu är den journalistiska och inte ekonomiska drivkraften som är den viktiga. Unga kommer nog inte tillbaka till pappret (inte på samma sätt som det använts tidigare).

Ur rapporten Unga och medier 2015 från Statens medieråd:

”Det område där ökningen av nyhetskonsumtionen är störst gäller mobilen. Det gäller både den totala användningen av mobilen som nyhetskälla och att använda den varje dag i detta syfte. Bland 17–18-åringarna har den dagliga användningen av mobilen för att ta del av nyheter stigit från 24 % 2012/13 till 43 % 2014.”

Höj förtroendet genom kunskap

Bland unga finns de som undrar varför de ska lyssna på just dig som journalist. Både i bruset och konkurrensen med andra medier, men också varför journalistik skiljer sig från annat innehåll. Annars kan myter om mörkning överskugga anledningarna till varför man inte publicerar allt.

En stor utmaning nu är att berätta hur vi journalister jobbar. Inte bara transparens kring livet på redaktionen – utan riktig folkbildning kring etiska regler, processer och varför vi tar olika publicistiska beslut. Ett stort ”heja” till dig som är beredd att träffa skolklasser – det kan vara det viktigaste vi kan göra just nu – men det går också bra att blanda ut det vanliga nyhetsflödet med texter och inslag om just journalistik.

Styr om innehållet till det som faktiskt är unikt och relevant

Jobbar du med lokala nyheter? Bra! Fokusera då inte på riksvinklar, utan dammsug efter lokallokala nyheter som berör unga där du bor! Det händer ju massor på gymnasieskolorna som prioriteras bort i nyhetsmixen, eftersom de äldre vuxna inte är intresserade. Vill man nå unga måste man också presentera ett innehåll som de faktiskt är nyfikna på.

På riksplan går det att tydligare koppla nyheterna till hur det påverkar unga. Prata med unga, inte om dem! Varför inte berätta om ungas situation i andra länder?

Vad är nöje och feature för unga? Det kanske inte är Tomas Di Levas nya platta, utan att ett nytt spel släpps för nedladdning online?

Kom i håg: unga är intresserade, om de bara får relevanta nyheter presenterade för sig! Ur rapporten Unga och medier 2015:

”Det vanligaste svaret är att man lär sig saker av nyheterna, där skiljer endast några procentenheter mellan åldersgrupperna. Vidare upplever en majoritet i alla åldersgrupperna att nyheterna är spännande.”

Form och tilltal är inte bara en kul grej – det börjar bli livsviktigt

Hur presenterar du kommunfullmäktigemötet så här? Eller hur cykelvägarna ska byggas om så här?

Exempel:

Delaktighet på riktigt

Här återstår en hel del nötter att knäcka i redaktionernas konferensrum. Att låta ungdomar själva vara medskapande är inte det lättaste (jag har själv försökt flera gånger); men lyckas man är det fortfarande något som kan väcka intresse hos fler unga som ringar på vattnet.

I övrigt: unga kan själva öva journalistiskt tänkande

Ung Media förklarar vad unga själva kan och får göra. De utgår ofta från skolmedier (skoltidningar), vilket förstås kan bli väldigt lärorikt för unga, när de får diskutera och jobba med frågorna konkret:
http://www.ungmedia.se/utbildning

Mediemänniskans tips för en modern skoltidning:

http://www.mediemanniskan.se/om/skoltidning

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *