fredag 23 juni, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Hur svårt ska det vara med jämn könsfördelning i media?

3 av 10. Inte alla nyhetsmedier har koll på hur många män och kvinnor de intervjuar. Att föra statistik är ett måste, om man ska ha ögonen på bollen.

3 av 10 som uttalar sig i media är kvinnor, enligt lobbyorganisationen Rättviseförmedlingens rapport Rättvisaren 2016.

killeJa, det är trubbigt att sätta ett streck varje gång man intervjuat en kvinna eller man. Men gör man det inte, riskerar man att famla – och falla in i gamla mönster.

Min erfarenhet av arbete inom public service är att det är mycket svårt att få till en jämn fördelning mellan män och kvinnor – men inte omöjligt.

Om det finns två experter, en man och en kvinna, kan man som reporter välja kvinnan. Det handlar inte om kvotering, utan om ett val mellan två likvärdiga alternativ.

Finns två personer med olika kön som kan uttala sig; välj kvinnan. När månaden är slut och man ska summera kan man ofta konstatera att män blev intervjuade ändå.

Hänvisar till en manlig kollega

Det är tyvärr vanligt att kvinnor hänvisar till en manlig kollega eller chef och inte vill svar på mina frågor på egen hand. Många förstår, när man förklarar varför man vill prata med just dem: de kan ju frågan minst lika bra.

tjejNär ett par intervjuas i en enkät på stan kliver ofta mannen fram och svarar självsäkert. Kvinnan backar ofta och vill inte vara med på bild. Mitt knep är att försöka ta båda på lika stort allvar och ställa samma fråga till kvinnan, när mannen har svarat.

Att det ser ut som det gör är dock inte kvinnornas fel. Ofta är det journalisterna som inte orkar eller prioriterar frågan: att hitta kvinnor att intervjua.

Så fort man som reporter slappnar av åker den individuella statistiken tillbaka till 70-30-förhållandet igen. 70 procent män och 30 procent kvinnor.

I rollen som…

Precis som rapporten från Rättviseförmedlingen visar är frågan mer komplex än bara antalet intervjuade. Det handlar också om i vilken roll man uttalar sig. Som berörd privatperson, som expert eller som makthavare. Vem intervjuas som föräldrar till dagisbarn, vem skildras när de kommer kånkande på matkassar och vem porträtteras i styrelserummet?

Det är viktigt att redaktionerna tar frågan på allvar: för statistik – håll koll. Annars är vi kvar på 70-30 nästa år igen.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *