torsdag 21 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Vad skulle ett svenskt Huffington innebära?

rewrite ufoKommer en rewrite-maskin att landa i Sverige? Mediemänniskan tipsar: Så skyddar du dig!

Hemliga planer

Enligt Dagens Media arbetar Aftonbladets ägare Schibsted med att ta fram ett svenskt svar på Huffington Post.

Den amerikanska nyhetssajten, som startade som en blogg, har kritiserats för att vara ett slags aggregator – som i stort sett bara rewritar andra mediers material. På så sätt har sajten snabbt blivit en internationell nyhetshubb, som har blivit många läsares förstaval.

Världsredaktören – en kanibal?

Huffington PostJag tycker att det är ett bevis för att publiken fortfarande har behov av redaktörskap – alltså någon som väljer ut vad som är viktigt.

Samtidigt är det förstås början på en kanibaldebatt, där de medier som producerar originaljournalistik kan känna sig snuvade, när nyheten nästan omedelbart dyker upp på andra håll.

Om Schibsteds hemliga projekt kommer att plocka några metoder från Huffington Post är ännu okänt.

Så tacklar du Huffington-konkurrensen:

1. Etablera ditt eget media som en nyhetshubb!

Det innebär inte att din redaktion ska gå över till att enbart skriva om andra mediers texter, men ni kan vara tvungna att bli bättre på att fånga upp det som dyker upp på andra ställen. Och samla ihop information till en så heltäckande bild som möjligt.

Flera svenska nyhetssajter har redan släppt prestigen och börjat länka till konkurrenters material. Allt för att etablera sig själv som det naturliga förstavalet – som samlar och erbjuder alla viktiga nyheter, oavsett var de dyker upp.

Läs också:
Så tar din redaktion kommandot direkt – checklista

Därför är det så viktigt att vara först

2. Producera svårkopierat material!

Ren nyhetstext är lätt för andra redaktioner att skriva om och publicera. Ambitiös grafik, unika bilder och egna inspelningar är svårare att borda.

Expressens välplanerade släpp av videoinspelningar med högt uppsatta SD-politiker är ett exempel på material som är svårt att kopiera. Många vill se själva videon – och går då till grundkällan, det vill säga Expressen.

En omfattande grafik är också svår att rippa. Att göra en liknande tar lång tid och konkurrenten riskerar att hamna alldeles för långt efter.

Läs också:
Sju svenska nyhetschefer: Så creddar vi
Dina konkurrenters fem värsta strategier mot ditt scoop

Försöker du förebygga att konkurrenterna rewritar dig direkt? Skriv en kommentar här nedanför!

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

 

Kommentarer:

  1. Undrar om den nya satsningen får Huffington Posts namn, eller om den är helt fristående? Svenska webbar ligger ju bra till internationellt. Vi kanske har tillräcklig status för att ro i hamn ett samarbete med HuffPost? Vet någon mer om projektet?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *