onsdag 1 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Spådom: 5 funktioner på framtidens nyhetssajter

webbdesign, nyhetssajt

Mediemänniskan tar fram spåkulan och drämmer till med fem punkter som jag tror kommer att vara självklara på framtidens nyhetswebbar.

Följsam design

följsam designDet behövs knappast någon synsk spåtant för att gissa sig till att följsam design kommer att vara standard i framtiden. De sajter som i dag använder denna typ av design (som ändrar utseende beroende på med vad och hur du surfar) vinner redan poäng.

Fördelarna är flera. Här är tre av dem:

  • Redaktionen behöver bara utveckla en sajt, inte separata sajter för mobiler och surfplattor.
  • Publiken känner igen sig på sajten, oavsett vad de surfar med.
  • Något som brukar vara en konsekvens av följsam design är att onödiga designelement skalas bort. Innehållet blir det som är viktigast. Skönt!

Permanent live-chatt med publiken

chattNorran var först. Jag tror att vi kommer att få se det mer, så fort snöbollen kommer i rullning. Att ha en chatt igång med publiken hela tiden kommer att vara en konkurrensfördel.

  • Mejl har sina nackdelar och det finns slagkraftiga alternativ. Att som publik välja att, ibland anonymt, komma med snabba tips eller ställa frågor via chatten är ett personligt och direkt sätt att föra dialog.
  • Kanske är chatten kopplad till externa sociala medier-plattformar, som Facebook och Twitter. Lite som Disqus gör med sin kommenteringsbox under artiklar på många sajter.

Artiklar uppdelade i klockslag

direktrapportering, liveTidningsartikelns form fungerar inte alltid bäst på webben. På nätet vill besökaren ofta, särskilt när det handlar om just-nu-journalistik, få nya uppdateringar i ett ämne så fort det händer något nytt.

Jag tror att webbdesignen på nyhetssajterna kommer att förändras till att göra det enklare för reportern eller redaktören att fylla på med det senaste, utan att behöva skriva eller imperfekta sin tidigare text.

Formen kommer att vara inspirerad av minut-för-minut-rapportering, men kommer inte bara att gälla fotbollsmatcher och riktigt stora nyhetshändelser. Det kommer att användas på det mesta som pågår – och som kan följas upp.

Vi kommer att skriva i presens. Och en artikel kommer att påminna om ett Twitterflöde.

Länkar i löpande text

länkDet har redan börjat, som Mediemänniskan skrivit om tidigare. Flera redaktioner börjar göra påståenden klickbara, för att läsaren ska kunna följa med till källan direkt.

Det här är en utveckling som drivits på av bloggarna. Bara i den här texten hittar du ju ganska många länkar, till exempel.

Journalisterna kommer också att vilja länka de mest beskrivande sökorden i en text till tidigare artiklar på nyhetssajten. Klassisk sökoptimering, helt enkelt. Här är ett sådant exempel från jätten Aftonbladet.

WYSIWYG-CMS

wysiwyg

WYSIWYG-CMS. Nej, jag har inte bara bankat på tangentbordet. Bokstäverna står för ”What You See Is What You GetContent Management System”. Bland webbyråer växer den här typen av lösningar till kunderna.

Redigeringsläget ser ut precis som webbsidan gör på utsidan.

Du fyller alltså inte i en massa märkliga rubrik-, ingress- och brödtextfält och hoppas att det ska bli snyggt för publiken. Med en WYSIWYG-lösning ser webbredaktören precis hur det kommer att se ut när hen publicerar.

Hur tror du att nyhetssajterna kommer att förändras i framtiden? Skriv en kommentar här nedanför!

Länkar:

Relaterat:

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *