onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Går det att bli för lokal?

Rätt svar är nej. Men här är långversionen av svaret.

Jag har länge dagdrömt om det vore möjligt att försörja en publikation med tillräckligt material, med bara ett kvarter som bevakningsområde. Kanske bara en trappuppgång?

Det blir förstås en begränsad målgrupp som är intresserade av produkten – men min fundering kretsar kring: går det att försörja ett sådant experiment med material?

flerfamiljshus3

Jag tror att det går. Därför tror jag inte på människor som säger att det ”inte finns några nyheter” på mindre orter. Jag menar: det är ju en hel ort! Allt handlar istället om att anpassa ribban för vad som är värt att berätta – men det innebär inte att kvaliteten behöver bli sämre.

Varje människa bär på flera spännande berättelser – livserfarenheter som är värda att lyssna på. I en trappuppgång finns kanske 35 människor – i teorin 35 djupa personporträtt. Eftersom människorna dessutom bär på fler än en story är möjligheterna oändliga, givet att de vill berätta.

flerfamiljshus2

 

Det händer förstås saker i en trappuppgång också – och adressen påverkas av en mängd faktorer, som hyror, vaktmästeriets rutiner och underhållet av fastigheten. Där finns saker att gräva i, på denna lilla mikronivå.

Trappen har också en historik – kanske en hel serie med tidigare invånare, platsens utveckling och gamla bilder. Även i en trappuppgång finns platser som är okända för invånarna – låsta rum, vindsutrymmen och plattformar på taket där ingen normalt får befinna sig. Det går alltså att göra spännande bildknäck från hemliga platser.

Superlokal journalistik utifrån trappuppgångar har faktiskt gjorts på riktigt. P3:s Verkligheten har ringt upp grannar i ett och samma hus för att höra deras berättelser. Det blev fantastisk radio och en återkommande programpunkt.

I traditionell journalistik kan vi lära oss att ju lokalare ett knäck är, desto mer konkret är det. En konflikt på lokal nivå blir mer berörande för de som finns i närheten. Det kan faktiskt vara så att fler människor bryr sig om en lokal nyhet, än om en nyhetsvinkel som ska passa all publik i ett större område. Därför vinner man på att tänka lokal-lokalt, tror jag.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *