måndag 11 december, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Vad händer om nyheter filtreras utifrån trovärdighet?


Kan den nya tekniksajten The Verge ha öppnat ett fönster in till den journalistiska framtiden? Det låter överdrivet, men en av sajtens enkla idéer – att låta besökarna filtrera innehållet beroende på trovärdighet – skulle kunna lösa stora problem för många typer av redaktioner.

Det är inte läge att slänga sig på luren och be nyhetssajtens programmerare att koda om din sida ännu, sådant här kräver eftertanke. Jag hoppas därför att du som läser kommer med dina synpunkter om vilka effekter The Verge-modellen skulle få på vanlig nyhetsförmedling.

The Verge, något så ovanligt som en vacker tekniksajt, låter besökarna filtrera de tekniska produkterna på sajten genom följande alternativ:

  • “Rumored” (rykten om nya produkter)
  • “Announced” (aviserade produkter)
  • “Available” (tillgängliga produkter)
  • “Canceled” (inställda produkter)
  • “Discontinued” (produkter som upphört att säljas)

theverge.com

Tänk om man gjorde likadant med nyheter?

Alla journalister står ofta inför dilemmat att de vet något, men har inte fått det bekräftat själva. Det kan exempelvis vara en konkurrerande redaktion som slår upp en nyhet, som visserligen verkar trovärdig men som inte den egna redaktionen lyckats belägga.

De finns redaktioner som skulle vänta med att publicera, med risk för att hamna efter och få kritik för att vara långsamma. Det finns andra redaktioner som skulle publicera direkt, med risk för att bli anklagade för att sprida rykten och leva på sensationalism.

Vad skulle hända om framtidens nyhetssajt öronmärkte nyheterna med hur bekräftade de var? Om dessa märkningar sedan förändrades, allteftersom redaktionen lyckades nå egna, mer tillförlitliga källor?

  • Rykte
  • Obekräftat
  • Bekräftat
  • Bekräftat av flera källor

Skulle publiken uppfatta det som om journalisterna spelade med öppna kort, eller skulle det öppna dammluckorna för fri spekulation och ryktesspridning på sajterna?

Vad tror du?

Kanske tycker du att alla nyheter borde vara bekräftade, helst av flera oberoende källor, innan de publiceras. Där håller jag med. Men redan i dag hänvisar i stort sett alla medier till enskilda källor, som nyhetsbyråer eller andra redaktioner. Samtidigt kan snabbhet i dag också vara ett mått på trovärdighet. Om nyheter sprids snabbt via sociala medier men inte plockas upp snabbt av de etablerade redaktionerna riskerar det också att rasera förtroendet för medierna. Det är en rävsax som vi journalister befinner oss i.

Låt oss fundera tillsammans: Tycker du att ovanstående idé borde kvävas i sin linda eller går den att utveckla? Skrolla ner och kommentera! Jag svarar på allt.

Nieman Lab skriver om annat som The Verge kan lära nyhetssajter

Allt om nyhetssajter på Mediemänniskan.se

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

  1. Intressant tanke. Oklart om den skulle fungera. Jag tänker: Skulle människor godta om något är fel, bara för att det är taggat som ”rykte”?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *