lördag 23 juni, 2018

Mediemänniskan

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Därför bör vi skriva Facebook med stort F

Vi journalister bör komma ihåg att Facebook, Twitter och Instagram är namn på tjänster, varumärken eller företag – och göra det tydligt för läsarna. Här är varför vi bör skriva namnen på de sociala medierna med stor bokstav i början.

I flera medier läser jag ”facebook” och ”twitter” med små begynnelsebokstäver. Det antyder att tjänsterna har blivit en så stor del av vår vardag, att de inte längre ses som specifika tjänster – utan snarare en del av infrastrukturen i våra liv. Ungefär som ”bilen”, ”tandborsten” eller ”datorn”.

Men här finns flera problem, tycker jag. Och det finns flera argument mot att låta varumärkena bli vanliga ord:

Viktig signal till läsaren

Visst har dessa nättjänster blivit viktiga för oss – men desto viktigare är det att ge en signal till läsaren att tjänsterna inte är allmän egendom, som ”vägbanan” du åker på till jobbet. Facebook och Twitter är specifika produkter som du använder. Stora bolag äger modellerna, databaserna och funktionerna – och även om det finns bra skäl till att inte vara paranoid, bör vi kanske ha detta faktum i bakhuvudet.

Nej, det är inte som termos

Genom historien finns flera varumärken som använts som samlingsnamn till alla produkter av samma typ: Termos, grammofon, walkman, freestyle, bankomat, magnecyl, lypsyl, vespa, filofax. DN har listat så kallade ”sjuka varumärken” och DN:s läsare har bidragit med sina egna.

Visserligen tycker jag inte att just journalister ska vara de som driver på den här utvecklingen – men om människor i allmänhet börjar använda produktnamn på det här sättet så kan det ses som en del av språkets utveckling.

När det gäller Facebook och Twitter är det inte alls så. Vi använder inte ”facebook” som ett samlingsnamn för alla sociala medier, till exempel. När vi skriver ”facebook” menar vi just ”Facebook”.

Nej, det är inte som googla

SAOL:s beskrivning av ordet "googla".Ord som ”tweet” och ”googla” har visserligen sitt ursprung från varumärken på nätet. Precis som alla andra verb skrivs ”googla” med litet G i början – och betyder enligt SAOL att ”söka på nätet med hjälp av sökmotorn Google”, alltså ingen annan som Bing, Yahoo eller Altavista.

”Tweet” används däremot mer övergripande för mikroblogginlägg på tjänster som liknar Twitter. Det har lett till en del missförstånd, när journalister antagit att det var just tweets publicerade på Twitter.

Visst finns det konkurrenter och alternativ

Att Facebook eller Twitter skulle sakna alternativ används ibland som ett argument för att göra varumärkesnamnen till vanliga ord, men det håller jag inte med om:

  • Sociala medietjänster plockar idéer till funktioner från varandra. Statusuppdateringar på Facebook liknar tweets, du kan publicera bilder på Twitter, #tagga din bild på Instagram eller varför inte använda Instagram ungefär som Twitter, med korta meddelanden.
  • Det finns en rad alternativ:
    • Nätjätten Google har sitt Google Plus, som har kombinerat Facebooks och Twitters funktioner.
    • App.net – initiativet som kan ses som en protest mot de större sajternas vilja att äga materialet som laddas upp av användarna.
    • Tumblr – bloggtjänsten som också fungerar som mikroblogg, där man kan svara på, eller (för att använda ett Twitteruttryck) ”retweeta” andras inlägg.
    • Tent – ett initiativ som decentraliserar makten över själva nätverket, eftersom användare själva kan sätta upp servrar som kopplas ihop med andra.
    • Forum som Hamsterpaj, Ungdomar.se eller Dayviews där användarna också har egna profiler, flöden och pratar med varandra.
    • Identi.ca – ett reklamfritt Twitter-alternativt som snart går över till att använda plattformen pump.io
    • Kommer du på fler? Skriv en kommentar!

Det finns egentligen ingen anledning för journalister att aktivt stötta just de största sajterna på en stor marknad. Samtidigt är förstås Facebook och Twitter en del av vardagen för väldigt många människor. Så fortsätt att rapportera om dem, tycker jag! Men med stora begynnelsebokstäver.

Vad tycker du? Har jag rätt? Fel? Skriv en kommentar!

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *