Stark kritik mot nyhet om Facebook

Under måndagen spreds nyheten att Facebook gör oss mer olyckliga. Flera stora medier skrev artiklar och gjorde nyhetsinslag kring nyheten. Under dagen har kritik kommit från flera håll, där det ifrågasätts hur undersökningen är gjord och att de medier som plockat upp nyheten redovisat slutsatserna helt okritiskt.

Okända ämnen skrämmer

Om något vi dagligen använder är farligt blir det en bra nyhet. Det är helt enligt medielogiken, men det är också mediernas ansvar att varna om något kan vara farligt. Livsmedel är ett sådant exempel som det då och då kommer varningar kring. Det är ett ämne som vi väl känner till och som känns obehagligt om det är farligt. En annan typ av ämnen är nya fenomen där vi inte riktigt vet vilka konsekvenser de får. Barnens dataspelande. Facebookande på jobbet. Här är det lätt att haka på när varningarna haglar. Det vi inte har kunskap om måste vara farligt.

Inga belägg

Ett exempel, som jag fortfarande hör i medier ibland, är polisens varningar om att inbrottstjuvar letar lämpliga offer på Facebook. Där skriver ju folk när de åker på semester och huset är tomt! Förutsättningen är förstås att en av dina 150 Facebookvänner är inbrottstjuv till yrket och att du delat ut statusuppdateringen till just den personen. I augusti förra året berättade Svenska Dagbladet att det inte finns några belägg för en koppling mellan Facebook och inbrott.

Även beroendet av nätet och ny teknik har stått i fokus många gånger. Att vi använder nätet så mycket som vi gör måste väl tyda på ett beroende? Waldemar Ingdahl ger uppfriskande svar på tal i Computer Sweden:

”Grundproblemet är inte ett regelbundet, stort internetbruk eller ens påträngande behov att hålla sig uppdaterad med vad som händer online (annars borde 90 procent av alla kontorsarbetare diagnosticeras som skärmberoende), utan depression och social tillbakadragenhet.”

Fick svara på enkät

I dag kom nyheten att många svenskar upplever att Facebook gör dem mer olyckliga. Men alla vill inte svälja nyheten med hull och hår. Deeped Niclas Strandh skriver på Second Opinion:

”Undersökningen har inte utgått från gängse sätt att göra liknande undersökningar – man valde istället att be folk svara på en enkät utan någon större stratifiering av urvalet.”

Mediestrategen Brit Stakston är också kritisk:

”Vem vinner på den här trivialiseringen och förminskande av digital kommunikation? Jag filar på ett inlägg men låt mig bjuda på några intressanta bakgrundsperspektiv som får mig att undra hur denna nyhet ens platsar i media.”

Vad tycker du? Skriv en kommentar här nedanför!

Läs mer:

DN: Facebook sprider olycka

”Facebookundersökningen gör oss olyckliga” – Deeped Niclas Strandhs debattartikel på Second Opinion

Brit Stakston: ”Undersöknings-PR och skrämseltaktik om Facebook”

Computer Sweden: ”Är du beroende av internet?”

 

 

 

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>