måndag 24 juni, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Därför är det så viktigt att vara först

Då och då hör jag någon ifrågasätta journalisters jakt på att vara först av alla med en nyhet. Det kan vara någon i publiken, men lika vanligt är det att journalister själva ifrågasätter vikten av att vara först. Jag hör aldrig ett försvarstal för snabbheten, så här kommer ett.

1. Varför är det viktigt att vara först med en händelsenyhet?

En journalist behöver en publik för att ha ett syfte. Att ha någon att berätta sin story för. Därför är det också viktigt att vårda den relationen. Tar man på sig rollen som ett klassiskt nyhetsmedia som producerar nyheter under en stor del av dagen, varje dag, så förväntas det av redaktionen att den ska berätta det som hänt i det bevakade området.

  • När en stor händelse inträffar händer det att publiken vänder sig till flera olika medier för att få veta vad som hänt. Är det då tyst hos en redaktion, riskerar den att bli övergiven. En enkel konkurrenssituation. Det är viktigt att vara först, eller samtidigt som konkurrenterna. Det är därför jag kastar mig i bilen.
  • Är en reporter först på plats är det lättare att skaffa sig en bild av vad som hänt och komma längre i rapporteringen än konkurrenterna. Om publiken känner att en redaktion ofta har mer material, bakgrund och infallsvinklar så ökar sannolikheten att publiken väljer det nyhetsmediet i framtiden.

2. Varför är det viktigt att vara först med en ”egen grej”?

En ”egen grej” kan vara ett avslöjande eller något som inte styrs av att det inträffar under dagen för publicering.

Nyligen pratade jag med en vän som inte arbetar som journalist. Han var kritisk till att medier inte hänvisar till varandra som källa oftare än de gör. Creddar varandra helt enkelt. ”Varför är det så viktigt för er att just ni är först med en nyhet?” undrade han.

  • ”Därför att om man bara tar material från andra medier så tillför man ju ingenting, och blir meningslös” svarade jag.

”Jag struntar i vem som avslöjat någonting, bara jag får veta det” sa min vän. Jag tror inte på det. Den redaktion som kan visa på någonting nytt och berätta något eget blir mer populär hos publiken. Människor slutar inte att titta på Uppdrag Granskning bara för att alla andra medier berättar samma nyhet när UG gjort avslöjandet.

  • Jag tror att publiken undermedvetet känner av om en redaktion bara berättar gamla nyheter, som de hört, läst eller sett någon annanstans tidigare. Det är förstås inte bra för förtroendet och publiken gör antagligen hellre något annat med sin tid än att få veta en sak två gånger.

Håller du med mig?

Kommentarer:

  1. Om man redan har läst allt förut kanske man inte får förtroende för kanalen.

    Men om man får veta helt nya saker, som de lyfter upp, och de creddar en annan källa tror jag inte det gör så mycket.

    Det ser finare ut än att ha samma nyheter som alla andra och låtsas att det är originalnyheter.

    Det sägs ju att idag vill publiken att journalisten skall vara en guide som hjälper dem att hitta i all information.

    Om man dessutom hittat egna nyheter så är det ju bra, men det kan nog bara bli lokalt, eller om man har en annan nyhetsvärdering än alla andra. Eller förstås ett scoop.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *