onsdag 26 april, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Illustration: Nick Näslund

Dåligt skämt att lura allmänheten via journalister

Skrattet som fastnat i halsen. Den så kallade bankomatbluffen, där en kille hävdade att han tagit ut hundratusentals kronor som han inte hade på kontot, har tagit en ny vändning. Nu hävdas att det hela var ett sätt att ”testa medier”.

I en ny Youtube-video sammanfattar killen själv hur den otroliga historien snabbt blev en nyhet och spreds av ett par tidningar, tills de insåg att storyn inte höll och drog tillbaka eller rättade artiklar och tv-inslag.

Liknande tester av nyhetsredaktioner har gjorts vid ett flertal tillfällen, bland annat av journaliststudenter. Varje gång blir några medier lurade; varje gång dras slutsatsen att journalister bör bli bättre på faktakontroll.

Det tragiska är att vid varje lustigt skämt luras även mediernas publik – allmänheten.

Bankomatbluffen var mycket förslagen, bland annat med iscensatta ”fotobevis” där högar med pengar visades upp. I den nya Youtube-videon visas hur ”sedelhögarna” i själva verket var fulla med värdelöst papper.

2013 bloggade jag om hur lätt det är att lura allmänheten – via journalister – och var en stor del av ansvaret egentligen bör ligga.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *