lördag 19 oktober, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Att breaka eller inte breaka – på Twitter

På Medieormen, Sveriges Radios sajt om nästa generations journalistik och sociala medier, pågår just nu en intressant diskussion om fördelar och nackdelar med att gå ut med en nyhet på Twitter först. Utländska mediebolag har infört restriktioner som på olika sätt ska minska reportrarnas möjligheter att själva avgöra när en nyhet ska twittras ut. Kritikerna tycker att detta ger en centralisering kring desken som är negativ för trovärdigheten. Någonstans där, mittemellan, befinner jag mig.

Det är inte så konstigt att jag försöker hitta en medelväg. I oktober skrev jag bland annat ett inlägg i mellanmjölk om att det står oavgjort mellan ”nymedia” och ”gammelmedia” och att de båda lägren borde sluta fred.

Nu är frågan: Breaka eller inte breaka på Twitter.

På Medieormen skriver nyhetskanalen Alltid Nyheters sociala medier-korre Yasmine El Rafie:

”Trovärdighet är en av få hårdvalutor för framtidens journalister men snedsteg förebyggs inte bäst med förbud och centralisering till desken utan med fortbildning för personalen i exempelvis källkritik för sociala medier, och tips och verktyg för att hantera olika situationer. Och ödmjukhet när man gör fel.”

Jag håller helt med om att en öppen och givmild inställning är bäst på Twitter. Den kanal vinner där man får en majoritet av alla nyheter man är intresserad av, oavsett var de kommer ifrån. Det spelar ingen roll om det handlar om en radiokanal, en webbtidning eller ett Twitterkonto. Men samtidigt finns det situationer där förutsättningarna talar emot att breaka nyheter i en tweet.

Om en nyhet är allmängods, eller snart kommer att bli det, i form av exempelvis ett pressmeddelande eller när en bomb smäller – då är det klart att det ska twittras ut direkt. Är det däremot en nyhet som redaktionen är först med kan det finnas strategiska skäl till att vänta med tweeten. Redaktionen får möjlighet att visa musklerna på sin webb, med vinklar, intervjuer och multimedia innan konkurrenterna ens är på banan. Då kan tweeten innehålla en länk till det egna materialet.

Jag tror att mycket av oron för Twitter handlar om att man inte vill ge bort nyheter till mer resursstarka konkurrenter, men det är viktigt att komma ihåg att det alltså bara gäller i vissa situationer. Ett allmänt Twitterförbud håller inte. Där finns utmaningen: Att skapa en policy som inte täpper igen Twitter som publiceringsplattform för journalister och samtidigt inte får de egna scoopen att rinna ut i sanden.

Varför är det då så viktigt att vara först?

Är inte det bara en intern statustävling bland journalister? Jag tror att det är viktigt för publiken att en redaktion har något eget att komma med ibland och inte blir en rewrite-maskin. Det är också viktigt för trovärdigheten.

Att skapa den bästa nyhetsförmedlingen handlar mycket om att förvalta de nyheter som finns på bordet på det bästa sättet.

 

Här har jag skrivit om varför det är viktigt att vara först – både med en händelsenyhet och med en ”egen grej”.

Sveriges Radio: Journalistik 3.0 – medieormen ömsar skinn

Läs också: Konkurrenternas 5 värsta strategier mot ditt scoop

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *