lördag 23 juni, 2018

Mediemänniskan

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Ansikten har en magisk dragningskraft

Vi människor är sociala djur och är oftast intresserade av andra människor. Ett exempel är den kraft som ansikten har. Det är ingen slump att reklam använder människor, som gärna ser trevliga ut och ler.

Min skulpterande pappa utforskar ansikten och inspireras av den variation av uttryck som ett ansikte kan ha. Ansikten har en magisk attraktionskraft, våra ögon dras till ansikten.

En pryl blir mer intressant om den får ett ansikte, som exempelvis leksaker eller levande ting i tecknade filmer. Har du till exempel tänkt på att många bilars fronter påminner om ansikten? Lyktorna, bilens ögon, kan se snälla, söta, tuffa eller aggressiva ut.

Redaktionens ansikten utåt

Även inom journalistiken används ansikten för att sälja. Jag är övertygad om att det är därför kolumner och krönikor är populära. De illustreras med ansikten, på profiler som är unika för just den redaktionen. Ansiktena utåt. Det gäller även i bylines under nyhetsartiklar.

Konton på sociala medier som har ett ansikte i sin profilbild känns mer personliga. Den jättestora tekniksajten Mashable väljer att inte ha en abstrakt logga som profilbild på Twitter; istället är det grundaren Pete Cashmores ansikte som fungerar som frontfigur.

Jag tror även det är en av orsakerna till att språket i sociala medier förväntas vara mer personligt, även från storföretag eller redaktioner; vi är vana vid att prata med riktiga människor på den arenan. Vi vill ha ett ansikte på den vi samtalar med.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *