onsdag 12 augusti, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Skiss: Så här kunde Ajour.se ha sett ut

Varsågoda, Ajour-redaktionen! Här får ni några idéer om hur den traditionella bloggformen kan brytas på er nya sajt.

Veckans stora mediehändelse är sannolikt lanseringen av Ajour.se, en nyhetssajt och blogg som vill skapa nyheter tillsammans med besökarna. Initiativtagare och redaktion är sju ytterst namnkunniga experter på sociala medier, däribland @mymlan och @emanuelkarlsten.

Men sajten har mötts av kritik, mest för att många blev besvikna på upplägget. Sydsvenskans Andreas Ekström skrev så här under rubriken ”För stora ord”:

”Men vid första anblick är Ajour en vanlig nyhetsblogg.
[…]
Att då läsa de olika medgrundarnas högstämda allvar om att rädda journalistiken, att revolutionera den, att kasta sig ut i det okända… Ska man ta till så stora ord så får man nog leverera lite först.”

Han skriver också att detta inte hindrar honom att hålla tummarna för att sajten ska kunna förbändra och förbättra journalistiken.

Själv är jag lika kluven. Jag hade hoppats på en sajt där läsarnas medverkan fick ta plats på ett mycket tydligare sätt. Nu är jag en personlighetstyp som behöver en bra design för att förstå och ta innehåll på allvar. En papperstidning vars profil inte uppdaterats på tio år är inte trovärdig i mina ögon: Jag litar inte på journalistiken, hur bra den än må vara. Samma sak är det med Ajour. De långa, och mycket intressanta, texterna vimlar säkert av resultatet av läsarnas input – men jag måste se det med egna ögon.

Därför kommer här några idéer, något som Ajours grundare själva efterlyser.

Jag tror Ajour kommer att bli bra om den får tid på sig att utvecklas och om redaktionen inte sitter fast i den nuvarande formen, utan vågar bygga om. Jag håller tummarna för att det lyckas!

Ajour måste bestämma sig

Vad vill sajten?

Är konceptet, som Andreas Ekström på Sydsvenskan skriver, att samla berättelser om berättelser om berättelser? Ajours egna formuleringar om sajten är förbryllande i dag:

”Sajten är under ständig uppbyggnad, men vi vill sträva efter att vara en plats där kommentarsfältet är lika viktigt som de redaktionella texterna.”

Ändå ligger kommentarerna under texterna, precis som här eller vilken blogg som helst.

Formulera er idé tydligt för oss som inte förstår. Sajten måste pitchas in hos nya besökare på några sekunder.

Är det bara text som gäller?

Är Ajour en nyhetssajt som baseras på text, eller får andra medieformer plats? Många av de mycket kompetenta namnen bakom sajten kan producera även annat än texter. Som jag bloggade om i förrgår tror jag att det är viktigt att måla med hela paletten, om inte idén är tydligt nischad.

Väv in kommentarerna!

Lyft upp vad läsarna skriver, gör det till en del av storyn. Det behöver inte betyda att avsändaren blir otydlig, färger och design kan hjälpa läsaren att förstå vem som skrivit vad. Om Ajour vill skapa journalistik tillsammans, öppna dammluckorna och använd håven för att välja ut relevant input. Efter bara några dygn är många kommentarer mycket intressanta, ger massor av fakta, idéer, vinklar och synpunkter som mycket väl skulle kunna bli en del av berättelserna. Lyft upp dem i sin helhet, idéer på hur det skulle kunna se ut hittar ni i skissen ovan.

Är kommentarerna lika viktiga som den redaktionella texten? Lyft fältet och lägg det parallellt med storyn.

Bygg om storyn, låt den leva

En berättelse utvecklas. Ett exempel är gårdagens rapporter om asylsökande Ganna på Arlanda flygplats. Nyheter lever och det borde Ajours olika element också göra. Bygg sajten så att modulerna i en story kan flyttas om, samtidigt som storyn förändras.

Fem sajter att inspireras av:

NewsTrust låter besökarna vara med och granska nyheter

Spot.us låter besökarna finansiera journalistiken genom små bidrag

Svenska Second Opinion gör avsändaren tydlig med färger

BLT-Sydöstran låter besökaren välja nyhetsprioritering

Norran har en live-chatt igång hela tiden

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Vad tycker du om idéerna? Vad säger du om Ajour? Kommentera!

Mer om hur nyhetssajter kan byggas upp:

Nyhetsmedierna måste använda hela paletten på sina sajter

The Guardian inspireras av lokaltidningen Norran

Rutnät och prioriteringar: En jämförelse av nyhetssajter

Google släpper taggen ”standout” som låter dig skryta om din journalistik

Nyhetsankaret som ”hänger” med sina tittare i direktsändning via Google Plus

 

Kommentarer:

    • Ja, delvis kanske. Men jag har inte sett att kommentarer blandas in i texten av en viss författare (men jag kan ha missat det)? Newsmill är ju också en intressant sajt att titta på, som plockar in texter från olika tillfälliga medverkande – men ofta ser det ganska traditionellt ut: Text först. Kommentarer sedan. Länka gärna om du hittar några artiklar där Newsmill har brutit den formen!

  1. Pingback: opassande » Blog Archive » Välkomna till världen #ajour

  2. Pingback: Erik Laakso | På Uppstuds » Det är bra att hålla sig #ajour

  3. Yeah, jag gillar dina förslag! Givetvis har vi väldigt långtgångna planer på vad vi vill bli och göra. Du kan följa arbetet utvecklas på ajour.se/livebygget/
    Men jag gillar din skiss! Och ärligt talat är den inte jättelångt bort från vår egen!
    Ska skicka till de andra.

  4. Jag hade nog förväntat mig mer, ja. Dina idéer var ju bra, men vet inte om Ajour vill blanda så mycket. Verkar mest vara långa texter på sidan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *