torsdag 21 mars, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Att skriva för webben – inte som det var 2001

Snabbt och kort? Bilder som pynt? Råintervjun som extramaterial? 2001 ringde och ville ha tillbaka sina råd.

Mycket har hänt sedan nyhetswebb var något nytt.

Myt nummer 1: ”Besökarna vill bara ha korta texter”

Alla har vi nog hört att webbtexterna ska vara kortare än i papperstidningen.

Det är en sanning med modifikation. I alla sammanhang ska texterna inte vara längre än de håller för – och där har pappret nog kommit ikapp webben, snarare än tvärtom. Jämfört med för 20 eller 30 år sedan publicerar flera papperstidningar kortare och mer raka nyhetstexter i dag.

På webben har regeln att enbart vara kort mjukats upp. Det fungerar ypperligt med längre storys i surfplattor och mobiler. Folk läser, om materialet har tillräcklig kvalitet.

Jag gissar att något av detta har med skärmarnas utveckling. Det är betydligt behagligare att läsa på en modern datorskärm eller en mobil, jämfört med hur det var på 1990-talets flimrande CRT-skärmar.

Myt nummer 2: ”Bilder funkar bäst i print”

Äldre uppkopplingar gjorde att det tog lång tid att ladda hem bilder. De allra första nyhetswebbarna hade därför minimala bilder. Kanske bidrog det till bilden av att webben inte var något för nyhetsbilden.

I dag är det annorlunda – annars är sajten feldesignad. En bra nyhetssajt bör ta hänsyn till kraften i nyhetsbilden och ta den på allvar.

Myt nummer 3: Webben som slasktratt

Ingen har nog någonsin på allvar sagt att webben är en slasktratt, men sajterna har ofta behandlats så.

Det till synes oändliga utrymmet på webben har ofta misstolkats som en möjlighet att lägga ut lite vad som helst. Hafsiga anteckningar, dåligt skrivna manus, råmaterial och jääättelååånga oredigerade intervjuer med makthavare – ”bara ut med det! Nån är säkert intresserad!” Nyhetsflash: det är ingen.

Däremot kan det naturligtvis finnas anledning att publicera bakgrundsdokument och extramaterial – men det är just det: det ska finnas en publicistisk anledning.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *