onsdag 12 augusti, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Illustration: Mediemänniskan

Skoltidning: Lek journalister som rollspel

DEL 5. Ett sätt att sätta sig in i hur medier fungerar är att använda rollspel.

Alla texter och tips i serien om skoltidningar.

Skapa en sajt eller Facebooksida för skoltidningen där eleverna kan rapportera.

Förbered ett scenario där både elever och lärare kan vara delaktiga.

Roller som kan ingå i spelet:

  • Chefredaktör/nyhetschef på skoltidningen
  • Journalister/reportrar
  • Politiker
  • Medborgare
  • Företagare

Exempel på scenario:

Planer på ett fabriksbygge i närheten av ett naturområde blir offentliga. Företaget kallar till presskonferens och berättar om planerna. Politikerna är oeniga om fabriken är en bra eller dålig idé. Medborgarna ser å ena sidan en möjlighet till fler jobb, men är samtidigt oroliga för naturområdet.

Journalisternas uppgift är att intervjua, samla fakta och berätta om händelsen på ett så mångsidigt och opartiskt sätt som möjligt.

Går det att skildra händelsen ur olika perspektiv? Vilken information är viktigast? Vad kan man börja med att berätta och vad kan man vänta med?

Upplägg:

  1. Förbered rollerna genom att sätta er in i scenariot var och en för sig. De som inte spelar journalister för skoltidningen får förbereda argument för sina olika ståndpunkter. Reportrarna förbereder istället frågor.
  2. Journalisterna får träffa företagare och politiker på en presskonferens. Företagaren berättar om planerna. Därefter sker intervjuer.
  3. Journalisterna kan välja att intervjua medborgarna.
  4. Därefter skrivs artiklarna som gemensamt diskuteras och utvärderas. Vem vann eller förlorade på hur rapporteringen blev? Glömde journalisterna något perspektiv? Blev artiklarna tillräckligt opartiska?

Alla texter och tips i serien om skoltidningar.

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *