lördag 25 mars, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Illustration: Mediemänniskan

Guide: Så öppnar du redaktionen för tips

Det första en redaktion bör göra är att skruva upp en digital brevlåda och öppna dammluckorna för input utifrån.

Märkligt nog är många nyhetsredaktioner svåra att nå. Det tar ofta tid att klura ut hur man kan lämna tips eller idéer till journalisterna.

Att ha dörren öppen för tips är en styrka som journalist. Se därför till att kontaktuppgifterna är uppdaterade på sajten, att mejl inte försvinner och att telefonsvararen går igång som den ska.

Jobbar du som ensam journalist utan fasta band till en redaktion är det minst lika viktigt att det går att nå dig på din personliga hemsida.

  1. Erbjud flera alternativa sätt att ta kontakt!
    Vissa människor ryggar tillbaka för webbformulär och då passar en vanlig e-postadress bättre. Vissa tycker det är tryggare att sms:a än att ringa. Erbjud möjligheter att ta kontakt via sociala medier, men glöm inte bort att vittja brevlådor och inboxar.
  2. Berätta att du är intresserad av tips!
    Det är inte säkert att publiken har hajat att du gillar nyhetstips. Berätta det tydligt på sajten, i radion, i tv, i tidningen. Förklara varför tipsen är så viktiga för dig! Du kan också aktivt söka upp nyckelpersoner och berätta att du vill ha tips som rör ett visst bevakningsområde.
  3. Återkoppla!
    Respektera publiken genom att svara på alla mejl. Då vinner du förtroende och kan få nya tips, även om det första inte gick att använda.
  4. Använd gåvorna!
    Försök förvandla tipsen till journalistik – då ser publiken att det ger effekt att tipsa! Berätta tydligt vilka nyheter som är baserade på tips, om det går utan att riskera källskyddet. Ju fler tips du kan redovisa som artiklar eller inslag, desto fler nya tips kommer du få.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *